Streamingdienst Spotify gaat met de lancering van een eigen luisterboekendienst in de Verenigde Staten de strijd aan met het audioplatform Audible van Amazon.
Spotify-gebruikers in de VS krijgen toegang tot meer dan 300.000 audioboeken, aldus de Zweedse muziekdienst in een persbericht. Daarbij stapt het bedrijf af van zijn all-you-can-listen ethos. Gebruikers zullen de audioboeken namelijk per stuk moeten aanschaffen. De Zweden wilden daarnaast nog geen details geven over het model voor het delen van inkomsten met uitgevers en of het in Europa beschikbaar wordt.
“Wij geloven dat we het potentieel hebben om het publiek voor luisterboeken massaal uit te breiden”, zei Nir Zicherman, hoofd luisterboeken bij Spotify. “Net zoals Spotify de manier heeft veranderd waarop mensen muziek en podcasts maken en beluisteren, geloven we dat we op termijn hetzelfde kunnen doen met luisterboeken, door nieuwe formats, nieuwe manieren om te interageren met content en nieuwe manieren om te ontdekken aan te bieden.”
Zicherman voegde eraan toe dat het bedrijf ernaar streeft de curatie op de markt voor luisterboeken te verbeteren en de betrokkenheid van zijn gebruikers bij verschillende titels te bestuderen. Op deze manier wil het een speciaal algoritme ontwikkelen voor luisterboeken, vergelijkbaar met de manier waarop de dienst momenteel muziek aanbeveelt.
Groeiende markt
De markt voor audioboeken groeit flink. Volgens de Audio Publishers Association bedroegen de inkomsten uit luisterboeken in de VS vorig jaar 1,67 miljard dollar. Dat is een stijging van 25 procent ten opzichte van 2020. Vorig jaar werden bijna 74.000 luisterboeken uitgebracht, vergeleken met ongeveer 7.200 in 2011.
“Het is een geschikte kans om hun luisteraars van muziek en podcasts mee te nemen en die audioboeken te laten proberen,” zei Michele Cobb, de uitvoerend directeur van de Audio Publishers Association tegen de New York Times.
Spotify heeft een agressief expansiepad uitgestippeld om zijn inkomsten uit muziekstreaming aan te vullen met andere inkomstengenererende formats, zoals podcasts. Recentelijk heeft het meer dan 1 miljard dollar uitgegeven om populaire namen zoals Joe Rogan aan zijn aanbod toe te voegen. Wereldwijd heeft de dienst 188 miljoen abonnees.
Het bedrijf veranderde de muziekindustrie toen het meer dan tien jaar geleden luisteraars toegang gaf tot een schijnbaar onbeperkte catalogus van muziek via zijn streaming muziekdienst. Hoewel het bedrijf aanzienlijk is gegroeid in termen van inhoud, abonnees en inkomsten, heeft het nog nooit winst gemaakt.
(ns)