Na eerder dit jaar bekend te hebben gemaakt dat het van plan is meer advertenties te introduceren in de iOS App Store, heeft Apple deze week aan ontwikkelaars bevestigd dat de beloofde nieuwe advertentieruimtes nog deze feestdagen op je telefoon kunnen verschijnen.
Volgens nieuwssite CNBC ontvingen app-ontwikkelaars deze week een bericht van Apple waarin stond: “Maak je klaar om je app deze feestdagen te promoten, met nieuwe plaatsingen van advertenties die binnenkort beschikbaar zijn”.
Het bedrijf uit het Californische Cupertino zegt daarbij dat apps “belangrijker zijn dan ooit tevoren” en dat nieuwe mogelijkheden voor Apple Search Ads ontwikkelaars in staat zullen stellen hun apps “deze feestdagen bij nog meer klanten in de App Store te promoten”.
De nieuwe advertentieruimtes betekenen een aanzienlijke uitbreiding van de advertentiemogelijkheden op het platform van Apple. De afgelopen jaren was het reclame-aanbod van Apple namelijk beperkt tot één eenheid in het tabblad “Zoeken” in de App Store en één op de pagina met zoekresultaten.
Met Apple Search Ad kunnen ontwikkelaars hun iOS-apps gemakkelijk promoten in de App Store. Dat kan door advertenties te tonen aan mensen die specifieke apps zoeken en binnenkort dus door specifieke advertentieruimtes te kopen.
In juli kondigde Apple een uitbreiding aan van advertenties in het Today-tabblad van de App Store aan en zei dat deze advertenties “alleen inhoud zullen bevatten van goedgekeurde App Store-productpagina’s van apps, en zich zullen houden aan dezelfde strenge privacynormen”. Ook is het bedrijf van plan om meer advertenties te introduceren op andere apps die vooraf zijn geïnstalleerd op de iPhone en iPad, waaronder Apple Maps.
Controverse
De stap is echter omgeven door enige controverse. Sinds 2014 werkt Apple actief de reclameactiviteiten van derden tegen op het platform. Vorig jaar introduceerde het bedrijf bijvoorbeeld een functie genaamd App Tracking Transparency (ATT). Hiermee kunnen consumenten bepalen of apps hen mogen volgen in andere applicaties en op websites. Het is normaal gezien een belangrijke manier van marketeers om gegevens te verzamelen van gebruikers. Als gevolg van ATT zijn de advertentie-inkomsten van bijvoorbeeld Facebook flink gedaald.
(ns)