In 2003 vloog de Concorde, een van de twee supersonische passagiersvliegtuigen in de geschiedenis, voor het laatst. Sindsdien zijn commerciële vluchten beperkt tot snelheden lager dan die van het geluid. Maar binnenkort kan daar wel eens verandering in komen.
Het Amerikaanse bedrijf Boom Technology kondigde in juli immers het nieuwe ontwerp van de Overture aan, een supersonisch passagiersvliegtuig dat 68 tot 80 passagiers aan meer dan 2.000 kilometer per uur moet vervoeren. Het vliegtuig zou een bereik van zo’n 8.000 kilometer krijgen, genoeg om intercontinentale vluchten op slechts een paar uur tijd te kunnen voltooien.
Bovendien wil Boom een paar bekende problemen van de Concorde oplossen. Zo zal het vliegtuig enkel boven de oceaan de geluidsbarrière doorbreken, waardoor mensen niet gestoord worden. Ook zouden de motoren sowieso al kleiner en efficiënter zijn, waardoor ook de passagiers minder last zullen ondervinden.
Aandacht voor het milieu
Maar het bedrijf houdt niet enkel rekening met de impact van het geluid op het milieu. Ook de brandstof die door het vliegtuig zal worden gebruikt, moet een stuk minder vervuilend zijn. Om die reden gebruikt Boom zogenaamde sustainable aviation fuel (SAF).
SAF bestaat uit een mengeling van afvaloliën van dierlijke en plantaardige oorsprong, maar ook van afval van huizen en bedrijven zoals verpakkingen, textiel, voedselresten en andere zaken die normaal gezien naar stortplaatsen zou gaan. De brandstof zou even performant zijn als normale vliegtuigbrandstof, maar zou een veel kleinere ecologische voetafdruk hebben.
Boom ziet dat als essentieel om zijn klimaatdoelstellingen te behalen: het bedrijf wil tegen 2025 al koolstofneutraal worden. Maar ook bij de fabrikage wordt volgens het bedrijf rekening gehouden met het milieu. Zo zouden gereedschappen worden hergebruikt, zouden efficiëntere productietechnieken worden toegepast en zal Overture lichtere, sterkere en thermisch stabiele materialen gebruiken om het vliegtuig zo licht en dus efficiënt mogelijk te maken.
Al meerdere bestellingen
Het bedrijf zegt dat het al drie klanten heeft: twee commerciële bedrijven en de Amerikaanse luchtmacht. De Amerikaanse vliegtuigmaatschappij United Airlines zou 15 vliegtuigen willen aanschaffen eenmaal is aangetoond dat ze naar behoren werken en zou nog de optie hebben om er 35 bij te kopen. Japan Airlines zou er ook 20 hebben besteld.
De Amerikaanse luchtmacht zou samenwerken met Boom om de vliegtuigen specifiek aan de noden van de Amerikaanse regering aan te passen. Die zouden gebruikt kunnen worden voor overheidstransporten. Momenteel gebruikt de overheid Boeings om bijvoorbeeld de president te vervoeren.
Trager dan Concorde
De verwachte reistijden van de Overture zijn veelbeloven: het vliegtuig zou dubbel zo snel vliegen als een typische commerciële vlucht, waardoor een vlucht van New York naar Londen bijvoorbeeld maar 3 uur en 30 minuten zou duren.
Dat is enorm snel, maar toch net iets trager dan de Concorde, die in februari 1996 op 2 uur en 52 minuten de route aflegde. Dat was echter een record: de typische duur van de route was bijna 3 uur en 30 minuten, niet veel sneller dan de Overture. Bovendien was de Concorde luid en enorm duur om te exploiteren.
De doodslag van het vliegtuig kwam echter in het jaar 2000, toen een vlucht die in Parijs vertrok kort na het opstijgen neerstortte, waarbij alle passagiers om het leven kwamen, alsook vier mensen op de grond. Kort daarna kondigden zowel Air France als British Airways aan de Concorde niet meer te gaan gebruiken.
In 2003 vloog het vliegtuig voor het laatst. De Overture zou in 2024 al op de markt moeten komen, 21 jaar nadat de Concorde voor het laatst het luchtruim betrad.
(fjc)