AB InBev moet concurrentie dulden op Super Bowl: na meer dan 30 jaar mogen andere bierproducenten ook reclame maken tijdens het sportevenement

Op 12 februari vindt de Super Bowl, de veelbekeken finale van het American Football-kampioenschap, plaats. Dat is nog eventjes wachten, maar we weten nu al dat het sportevenement er lichtjes anders zal uitzien: tijdens de pauzes zullen de sportfans voortaan ook reclames te zien krijgen van andere bierproducenten dan AB InBev.

Volgens de footballcompetitie NFL hebben dit jaar ruim 200 miljoen mensen gekeken naar de Super Bowl. Het komt dan ook als geen verrassing dat heel wat bedrijven interesse hebben om advertentieruimte te kopen tijdens het Amerikaanse sportevenement.

Einde overeenkomst na ruim 30 jaar

De internationale bierproducent AB InBev had de afgelopen 33 jaar een zeer lucratieve overeenkomst met de NFL. De biergigant was sinds 1989 het enige alcoholmerk dat reclame mocht uitzenden tijdens de veelbekeken sportwedstrijd. Maar daar is nu een einde aan gekomen omdat AB InBev het contract niet langer wil verlengen. Dat betekent dat Budweiser en Bud Lite, twee Amerikaanse merken van de bierproducent, in het voorjaar van 2023 de concurrentie moeten dulden van andere biermerken.

Concurrent Molson Coors, met merken als Blue Moon en Miller Lite, is nu al van plan te investeren in advertentieruimte voor de Super Bowl van volgend jaar. Het is daarmee de eerste grote brouwer die profiteert van het einde van de exclusiviteitsovereenkomst. Volgens de Amerikaanse nieuwssite CNN heeft Molson Coors een akkoord gesloten met NFL om een reclamefilmpje van 30 seconden uit te zenden. Zo’n video kostte dit jaar maar liefst 7 miljard dollar.

“Het gaat leuk worden”

“Het is de eerste keer in 30 jaar dat we opnieuw kunnen adverteren tijdens Super Bowl, dus we denken dat het leuk gaat worden. Dat geldt niet alleen voor onze merken, maar ook voor onze consumenten”, merkt Michelle St. Jacques, Chief Marketing Officer bij Molson Coors, op in een reactie tegenover CNN. “Sinds 1989 is er maar één officiële bierreclame tijdens de Super Bowl, en eerlijk gezegd, dat is niet leuk. Jullie kunnen er zeker van zijn dat onze merken er dit jaar hun beste beentje zullen voorzetten.”

Ook andere alcoholproducenten, zoals Heineken en Diageo (de officiële sponsor van de NFL), zullen nu de kans krijgen om tijdens de grote wedstrijd hun producten in de spotlight te zetten.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.