Twitterdeal Elon Musk “in ernstig gevaar”

Verschillende Amerikaanse media melden dat het er slecht uitziet voor de deal van Elon Musk om Twitter te kopen. Steen des aanstoots, voor Musk en zijn team, zijn de cijfers die Twitter heeft verstrekt over het aantal spamaccounts op de microblogsite.

Team Musk heeft geconcludeerd dat Twitter die cijfers over de spambots, software die ontworpen is om ongewenste tweets in grote hoeveelheden naar zo veel mogelijk mensen te sturen, helemaal niet kan verifiëren.

Daarom is het team intussen “gestopt” met het voeren van besprekingen over de financiering van de deal. Dat meldde de Washington Post donderdag, op basis van gesprekken met ingewijden. Deze kwestie heeft de overname van het socialemediaplatform door de CEO van Tesla “in ernstig gevaar gebracht”, klonk het.

De koers van het Twitter-aandeel daalde met ongeveer 4 procent na het bericht van de krant. Het aandeel is dit jaar met 10 procent gedaald en sloot donderdag op de New Yorkse beurs op 38,79 dollar.

Deal in de koelkast

Musk heeft al meerdere malen een verzoek gedaan bij Twitter om voor een bewijs naar het aantal nepaccounts. Op 17 mei stak hij de deal al in de koelkast door te zeggen dat Twitter geen bewijs toont voor het aantal nepaccounts dat onder de 5 procent zou zitten.

“Gisteren weigerde de CEO van Twitter publiekelijk om dat bewijs tonen. Deze deal kan niet doorgaan totdat hij dat wel doet”, zei Musk toen. Hij vermoedt dat er wel eens vier keer zoveel nep- en spamaccounts op Twitter zouden kunnen zitten.

Vrije mening

Musk zei Twitter te willen kopen omdat hij zichzelf als “vrije mening-absolutist” ziet. Volgens hem draagt het socialemediaplatform de waarde van de vrije expressie niet meer hoog in het vaandel. “Een goed teken of er sprake is van vrije meningsuiting is als iemand die je niet mag iets mag zeggen wat je niet mag”, zei hij op een TED-conferentie nadat hij het overnamebod had gedaan. Het is vooralsnog de meest duidelijke verwoording van hoe de techmagnaat deze pijler van de democratie definieert.

Een van de grootste wijzigingen die hij als Twitter-chef zou doorvoeren is dan ook een minder streng moderatiebeleid – voor ‘echte’ gebruikers, tenminste. Daarnaast wil hij het algoritme van het bedrijf open source maken. Dat zou hij doen omdat hij vermoedt dat het algoritme bevooroordeeld is, waarbij bepaalde bronnen vaker worden getoond dan andere.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.