In de fabriek van BMW in Leipzig is de productie van het elektrische model i3 stopgezet. Daarmee komt een einde aan een product dat van BMW een pionier in duurzame mobiliteit maakte. De productie van de i3 ging achtenhalf jaar geleden van start. In totaal werden van het model 250.000 exemplaren gebouwd. De fabriek in Leipzig schakelt nu over naar de productie van de Mini Countryman.
De technologie van de i3 leeft verder in de nieuwe generaties elektrische wagens van de Duitse autoconstructeur. De productiecyclus van de i3 werd afgerond met een speciale editie HomeRun, waarvan in totaal tien exemplaren werden geproduceerd.
Recyclage
De productie van de i3 ging van start met een model dat de bestuurder een bereik van maximum 190 kilometer ter beschikking stelde. Zes jaar geleden kon de actieradius met een verbeterde batterij echter tot 300 kilometer worden opgevoerd.
Nog eens drie jaar werd die grens verder naar 360 kilometer verlegd. De eDrive, de technologie die oorspronkelijk voor de i3 werd ontwikkeld, wordt ook nog altijd in de huidige elektrische modellen van BMW en diens zustermerk Mini gebruikt.
Niet alleen de elektrische aandrijving maakte echter van de i3 een duurzaam icoon. Ook de carrosserie en het interieur konden immers ecologische troeven voorleggen. Dankzij het gebruik van koolstofvezels kon onder meer een belangrijke gewichtsbesparing worden gerealiseerd, terwijl tegelijkertijd een grotere stijfheid kon worden geboden dan bij het gebruik van staal of aluminium.
Een aantal delen van het interieur van de wagen waren bovendien afkomstig van recyclage en konden op het einde van hun levenscyclus opnieuw worden gerecupereerd. Op die manier leverde de i3 ook een bijdrage tot een besparing op de ontginning van grondstoffen.
Expertise
“De i3 startte zijn carrière als een exotisch exemplaar op een ontluikende markt voor elektrische wagens, maar ontplooide zich al tijdens zijn productieperiode tot een klassieker met een onmiskenbaar charisma”, merkt BMW op. “Het model gaat de geschiedenis van het bedrijf in als een pionier van duurzame mobiliteit.”
Er wordt nog opgemerkt dat chauffeurs niet alleen gewag maken van de lage kosten op het gebied van onderhoud en energie, maar ook getuigen over een grote betrouwbaarheid over een lange termijn, waarbij nauwelijks een vermindering van de actieradius zou kunnen worden opgemerkt.
De i3 wist tijdens zijn productieperiode op het gebied van duurzaamheid verscheidene onderscheidingen in de wacht te slepen. De wagen werd wereldwijd in 74 landen verkocht. In vele landen haalde BMW met de i3 een beduidend groter marktaandeel dan met zijn totale portfolio benzinewagens.
Bovendien slaagde de i3 erin om voor de Duitse constructeur een compleet nieuw publiek aan te trekken. In de beginperiode van het model bleken immers meer dan 80 procent van de kopers nieuwe klanten van de BMW Group te zijn.
Na het verdwijnen van de i3 wordt de X1 het instapmodel van de elektrische portfolio die BMW momenteel aanbiedt. In Leipzig wordt anderzijds volgend jaar gestart met de productie van de volgende generatie van de Mini Countryman, die ook in een elektrische versie op de markt wordt gebracht.
“Op deze manier kan de expertise van het personeel op het gebied van elektrische mobiliteit, dat over de voorbije jaren werd opgebouwd, behouden blijven en verder worden ontwikkeld”, luidt het. De fabriek in Leipzig wordt bovendien de eerste locatie in de wereldwijde productie van de groep waar de merken BMW en Mini naast elkaar worden vervaardigd.