De luchtvaart vormt een van de grote uitdagingen waarvoor de transportsector een oplossing zal moeten zoeken om tot een duurzame industrie te kunnen uitgroeien. Toch blijkt het mogelijk om momenteel al een aantal acties te ondernemen waardoor de impact van de luchtvaart op het klimaat zou kunnen worden beperkt.
Dat blijkt uit een test die een aantal vliegtuigmaatschappijen in het kader van ‘ConnectingEurope by Air – the Green Transformation’ van de Europese Unie recent op de luchthaven Lyon-Saint Exupéry Airport in samenwerking met Airlines for Europe (A4E), de grootste Europese federatie van luchtvaartmaatschappijen, hebben opgezet.
Reële omstandigheden
Tijdens de tests – waaraan onder meer EasyJet, KLM en Vueling deelnamen – bleek dat een keuze voor efficiënte luchtcorridors en het gebruik van synthetische kerosine de ecologische voetafdruk van de sector gevoelig konden beperken.
“De tests hebben – onder reële operationele omstandigheden – aangetoond dat een verhoogd gebruik van synthetische kerosine en een efficiënter beheer van het luchtverkeer in Europa de uitstoot van broeikasgassen per vlucht met meer dan 30 procent zouden kunnen verminderen”, merkt Thomas Reynaert, algemeen directeur van A4E, op.
“Er zijn nu echter beleidsmakers nodig die bereid zijn inspanningen te doen om synthetische brandstoffen toegankelijker en betaalbaarder te maken. Maar evenzeer hebben we nationale regeringen nodig om eindelijk het concept van de Single European Sky – het eengemaakte Europees luchtruim – te realiseren, zodat belet zou kunnen worden dat dure brandstoffen aan inefficiënte routes zouden worden verspild.”
Alle middelen inzetten
De Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling getuigde dat twee vluchten van Barcelona naar Lyon – waarbij de helft van de brandstof in de tank uit synthetische kerosine bestond – de uitstoot van koolstofdioxide door de vliegtuigen met 63 procent kon verminderen.
Wel wordt in de studie aangegeven dat synthetische kerosine vaak nog altijd uit Azië moet worden ingevoerd. Een lokale productie van de duurzame brandstof zou de Europese luchtvaart dan ook nog meer duurzaam te maken.
“Om een duurzame luchtvaart te kunnen uitbouwen, zullen alle mogelijke middelen moeten worden ingezet”, merkt Reynaert op. “Alle technologieën die momenteel beschikbaar zijn of worden ontwikkeld, moeten daarbij worden gebruikt.”
“Er zal de volgende jaren bovendien voldoende vraag naar synthetische kerosine zijn gegarandeerd om de productie van deze duurzame brandstof ook met legale initiatieven te stimuleren.” Hierdoor zou het product beter beschikbaar worden en minder te hoeven worden ingevoerd.
“De tests hebben duidelijk uitgewezen dat luchtvaartmaatschappijen alleen er niet in zullen lukken om hun sector klimaatneutraal te maken”, benadrukt Reynaert nog. “Er is een collectieve inspanning van een brede waaier partijen, waaronder beleidsmakers en leveranciers, nodig om de Europese reizigers een duurzame luchtvaart te kunnen aanbieden.”
“Vooral de jonge generatie passagiers verwacht een duurzame organisatie van de sector.”