Het Agoria Solar Team heeft het wereldrecord ‘meeste aantal kilometers gereden met een zonnewagen in 12 uur tijd’ gebroken. Met 1.051 kilometer verbeterde het ingenieursstudententeam van de KU Leuven het vorige record van 924 kilometer, op naam van het Nederlandse Solar Team uit Delft.
Het vorige record werd in 2020 gevestigd door een van de grootste rivalen van het Agoria Solar-team, het studententeam van de Technische Universiteit van Delft. “We hebben vandaag 1.051 km gereden; dat is 127 km meer dan het vorige record van 2020. Het is dus iets om heel trots op te zijn”, liet de 21-jarige Tine Wildiers, de strateeg achter het team, optekenen door New Mobility News.
Er kon slechts een minieme hindernis worden genoteerd tijdens de gooi naar het wereldrecord, die plaatsvond op de 6,3 kilometer lange testweg van de Lommel Proving Ground, eigendom van de Amerikaanse autofabrikant Ford. Na zo’n 700 kilometer afgelegd te hebben kreeg de zonnewagen van de Leuvense studenten immers een lekke band. De aspirant-ingenieurs wisten deze snel te verwisselen, waarna de BluePoint Atlas, zoals het voertuig heet, aan 95 kilometer per uur zijn proefpoging voortzette.
Het team verbrak het vorige wereldrecord terwijl er nog anderhalf uur op de klok stond.
700 kilometer zonder zonneschijn
De BluePoint Atlas is de negende zonnewagen van het team.
- Er is veel moeite gedaan voor de weerstandscoëfficiënt; daarom heeft het voertuig een kogelontwerp.
- De wagen heeft ook maar drie wielen, waardoor er minder wrijving is met het wegdek.
- Om de stabiliteit te behouden, zitten de twee wielen vooraan, en het ene wiel zit achteraan (kikkervisopstelling).
- Het voertuig meet 5 bij 1,2 meter, met een hoogte van 1 meter.
- Het totale zonneceloppervlak is 4 vierkante meter.
- De driewieler kan een topsnelheid van 150 kilometer per uur bereiken en 700 kilometer rijden op een volle accu, en zonder zonneschijn.
- Het hele zonnepaneel van 292 siliciumcellen produceert bijna 1 kilowatt aan stroom.
Eigen elektromotor
Voor het eerst heeft het zonneteam een eigen elektromotor ontworpen, die speciaal voor dergelijke voertuigen is ontwikkeld.
- Hij heeft een piekrendement van bijna 98 procent.
- Ter vergelijking: het piekrendement van een Tesla-elektromotor is ongeveer 94 procent, en het piekrendement van de beste en nieuwste ICE-motoren is minder dan 50 procent.
- De studenten hebben de motor Suzanne genoemd, als eerbetoon aan het minzame oude vrouwtje dat naast de werkplaats van het team woont.
Next stop: Zuid-Afrika
“Onze zonnewagen heeft vandaag heel goed gepresteerd”, aldus de 23-jarige Zander Radelet, de aerodynamicaspecialist van het team. “We hebben bijna alles van tevoren grondig getest. Nu zijn we er zeker van dat de auto ook betrouwbaar genoeg is voor onze volgende Challenge in Zuid-Afrika.”
De volgende uitdaging voor de studenten is de Sasol Solar Challenge. Het wordt de eerste deelname voor het team uit ons land. De Challenge vindt plaats van 9 tot 16 september 2022. Deelnemers zullen van Johannesburg naar Kaapstad moeten rijden; in 8 dagen zullen zij zoveel mogelijk kilometers op zonne-energie moeten afleggen.
In oktober 2021 nam het Belgische team met BluePoint Atlas deel aan een 2.500 kilometer tellende competitie in Marokko. Toen kreeg het Agoria Solar Team zilver. De rivalen uit Twente behaalden goud. Het is dezelfde wagen als die waarmee Agoria de tweede stek behaalde, maar met enkele doorgevoerde innovaties en verbeteringen.
Commercieel
Intussen beweegt er ook commercieel wel wat voor zonnewagens. Zo bracht Aptera Motors, een Californisch bedrijf, vorig jaar de eerste in massa geproduceerde zonnewagen op de markt. Het is een ultra-aerodynamisch elektrisch voertuig op drie wielen, bedekt met 34 vierkante meter zonnecellen.
De auto is zo efficiënt dat, op een heldere dag, die cellen alleen al genoeg energie kunnen leveren om bijna 65 kilometer te rijden – meer dan tweemaal de afstand van het woon-werkverkeer van de gemiddelde Amerikaan, aldus The Washington Post.
(kg)