Op zondag werden in de Russische hoofdstad Moskou 15 restaurants van McDonald’s heropend onder een nieuwe naam en eigenaar. Alexander Nikolajevitsj Govor is van plan om eind juni 200 filialen te hebben geopend van zijn nieuwe fastfoodketen genaamd “Vkusno & Tochka”, wat zich laat vertalen als “Smakelijk en dat is het”.
Drie maanden nadat McDonald’s zijn activiteiten in Rusland had gestaakt, stroomden op zondag honderden mensen de beroemde voormalige vestiging op het Poesjkinplein in Moskou binnen. Het restaurant werd die dag heropend onder een nieuwe Russische naam.
In maart legde de Amerikaanse fastfoodgigant McDonald’s al zijn activiteiten in Rusland stil, als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Twee maanden later, in mei, besloot de keten om het land te verlaten en verkocht het al zijn 850 restaurants aan de Russische miljardair Alexander Govor. Die verdiende eerder zijn geld in de mijnbouw en olieraffinage, voordat hij de fastfoodbranche inging in 2015.
Als onderdeel van de verkoopovereenkomst, waarvan de financiële voorwaarden niet werden bekendgemaakt, stemde de nieuwe eigenaar ermee in dat alle 62.000 werknemers van McDonald’s in Rusland in dienst blijven bij het nieuwe bedrijf.
“We zullen de kwaliteit en het serviceniveau handhaven waaraan de gasten in de loop der jaren gewend zijn geraakt”, zei Gorov.
Nieuwe leverancier van frisdrank
Binnen in het restaurant bleek er niet veel te zijn veranderd onder de nieuwe eigenaar. Er waren dezelfde touchscreens voor het plaatsen van bestellingen en de medewerkers droegen vertrouwd ogende polo-uniformen. “We zijn er zeker van dat onze klanten geen verschil zullen merken”, zei Oleg Paroev, de algemeen directeur van de keten. Hij zei echter dat het bedrijf wel op zoek moet gaan naar een nieuwe leverancier van frisdrank, omdat het momenteel maar een beperkte voorraad van Coca-Cola heeft.
Bij de opening van het nieuwe restaurant werd ook het logo onthuld, waarop volgens de keten twee gele frietjes en een hamburger te zien zijn. Gezamenlijk lijkt het eten op de bekende letter M.
Symbolisch belang
De heropening is voor Rusland een belangrijke mogelijkheid om de aandacht te vestigen op het vermogen van het land om de westerse sancties te weerstaan.
McDonald’s was lange tijd van symbolisch belang in Rusland. Het was een van de eerste westerse merken die er zijn deuren opende toen de Sovjet-Unie uiteenviel en de Russen voor het eerst kennismaakten met de westerse consumptiemaatschappij. In 1990 stonden zo’n 30.000 mensen in de rij voor de opening op het Poesjkinplein, waar nu de nieuwe Russische versie van het restaurant is heropend.
(ns)