Uitbarsting coronapandemie kost wereldwijd metronetwerk 40 procent passagiers

Twee jaar geleden vervoerden metrolijnen wereldwijd in totaal 114 miljoen reizigers per dag. Dat betekende een daling met 40 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de International Association of Public Transport (UITP).

De sterke terugval moet volgens de onderzoekers worden toegeschreven aan de uitbraak van de coronacrisis, die wereldwijd tot lockdowns heeft geleid en ook grote delen van het openbare vervoer tot stilstand bracht.

Veertien openingen

Er wordt opgemerkt dat wereldwijd inmiddels 193 steden over een metro beschikken. De voorbije drie jaar werd in veertien agglomeraties een metro in gebruik genoten.

Drie jaar geleden vervoerden metrolijnen wereldwijd 190 passagiers per dag. Dat betekende een stijging met 20 procent tegenover vijf jaar voordien. De grootste groei werd daarbij opgetekend in de regio Asia-Pacific, waar een toename met 44 procent werd opgetekend, gevolgd door het Midden-Oosten en Noord-Afrika (21 procent) en Latijns-Amerika (16 procent).

In Europa en Eurazië werd een toename met respectievelijk 9 procent en 3 procent gemeld. In Noord-Amerika bleef de stijging beperkt tot minder dan 2 procent, maar dat betekende wel een ommekeer tegenover de drie jaar voordien, toen immers telkens een inkrimping diende te worden geregistreerd.

Tokio bleef ook twee jaar geleden met een totaal van 2,6 miljard passagiers de grootste metro van de hele wereld. Het jaar voordien werden er nochtans 3,9 miljard reizigers geteld. Moskou eindigde op de tweede plaats, gevolgd door Shanghai.

Drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie, slaagden zeven steden uit de regio Asia-Pacific erin zich bij de grootste metro’s van de wereld te rangschikken. Buiten die top tien hadden nog vijf andere metropolen drie jaar geleden minstens een miljard reizigers.

Londen en Parijs vervoerden dat jaar beide ongeveer 1,5 miljard reizigers, gevolgd door São Paulo en Shenzhen met elk 1,2 miljard passagiers en Singapore met 1 miljard reizigers.

Delhi

Het metroverkeer over de hele wereld werd door de uitbraak van de coronacrisis zwaar getroffen. De metro van New York zag twee jaar geleden bijna twee derde van zijn passagiersvolume wegsmelten.

Dat was de sterkste daling die bij de tien grootste metronetten van de wereld moest worden opgetekend, op uitzondering van Delhi. De metro van de Indiase metropool bleef dat jaar meer dan vijf maanden gesloten.

In andere steden uit de top tien bedroeg de daling van het aantal passagiers bedroeg minstens 27 procent. De uitzondering was Shenzhen, waar de achteruitgang tot 13 procent beperkt gehouden kon worden. Dat kan wellicht worden verklaard door de verdere uitbreiding van het metronet van de Chinese stad, dat een derde groter werd.

De meest getroffen regio was Noord-Amerika, waar de metronetten in totaal 63 procent minder passagiers vervoerden. In Europa, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten en Noord-Afrika lag de achteruitgang tussen de 45 procent en 50 procent. De minst getroffen regio’s waren Azië-Pacific en Eurazië, waar een inkrimping met respectievelijk 32 procent en 39 procent diende te worden geboekt.