Londen opent Elizabeth Line; nieuwe spoorlijn moet congestie helpen aanpakken

In Londen kunnen reizigers eindelijk van de nieuwe spoorlijn Elizabeth Line gebruik kunnen maken. De verbinding zal aan reizigers een snelle verplaatsing kunnen aanbieden tussen Heathrow Airport en Berkshire ten westen van de Britse hoofdstad en Essex in het oosten. Dat heeft Transport for London (TfL), uitbater van het openbaar vervoer in de Britse metropool, aangekondigd.

De verbinding maakt gebruik van een reeks lange tunnels die in de ondergrond van de hoofdstad werden aangelegd. De kosten van de Elizabeth Line liepen echter veel hoger op dan aanvankelijk werd geraamd. Bovendien liepen de werken aanzienlijke vertragingen op.

Grootste infrastructuurproject

De nieuwe spoorverbinding, genoemd naar de Britse koningin Elizabeth, zal naar verwachting 200 miljoen mensen per jaar vervoeren. Het nieuwe initiatief zal volgens Transport for London de spoorcapaciteit in de Britse hoofdstad met 10 procent opvoeren.

De bouw van Crossrail, zoals het project oorspronkelijk werd gedoopt, begon ruim twaalf jaar geleden. Crossrail was destijds het grootste infrastructuurproject van Europa. Er werd op dat ogenblik gewag gemaakt van een kostprijs van 14,8 miljard pond.

Oorspronkelijk was voorzien dat Crossrail drieënhalf jaar geleden in gebruik zou worden genomen. De werken werden echter afgeremd door problemen met veiligheidstests en signaleringssystemen. Uiteindelijk zouden de kosten oplopen tot een bedrag van 18,8 miljard pond. Daarmee werd Crossrail ruim 4 miljard pond duurder dan oorspronkelijk was geraamd.

Er zijn voor de passagiers van de Elizabeth Line ook aansluitingen op de London Tube, het oudste metrostelsel van de wereld, voorzien. De treinen van de Elizabeth Line zijn echter anderhalf keer langer dan de metrostellen en kunnen 1.500 passagiers vervoeren.

Canary Wharf

Oorspronkelijk worden op het middengedeelte van de lijn – die 21 kilometer tunnel omvat en Paddington in het westen van de stad met Canary Wharf en Abbey Wood in het oosten verbindt – twaalf treinen per uur voorzien. Later dit jaar wordt het middengedeelte aangesloten op verdere vertakkingen in het westen en het oosten, waardoor de dienstverlening van de lijn bijna een verdubbeling zal kennen.

Vooral de trafieken naar Canary Wharf zullen van de nieuwe service profiteren. Dat zegt Shobi Khan, chief executive van de Canary Wharf Group, de beheerder van het gebied. Hij meent dat de Elizabeth Line een grote impact zal hebben.

“In het verleden moesten de pendelaars tijdens de spitsuren op de Jubilee Line voortdurend met een overbezetting afrekenen”, verduidelijkt Khan. “Vooral op de verbinding naar Waterloo Station was er steeds een grote drukte.”

“Wie die congestie wou ontwijken, moest gebruik maken van de Docklands Light Railway of rivierboot om Canary Wharf te bereiken. Voetgangers en fietsers vormden slechts 4 procent van de werknemers op Canary Wharf.”

“De Elizabeth Line zal de reistijd voor veel mensen – zowel naar het westen als het oosten – beduidend inkorten”, zegt Khan nog. “Daarnaast is er ook de rechtstreekse verbinding met Heathrow Airport. Met bedrijven op tien minuten van London City Airport en veertig minuten van Heathrow Airport, zal Canary Wharf dankzij de Elizabeth Line voor het zakenleven nog aantrekkelijker worden.”

(kg)

Meer