Colruyt geen “crisisaandeel” meer: beurskoers gehalveerd sinds lockdownpiek

Het aandeel Colruyt zakte afgelopen week verder weg tot 31 euro. Dat is een halvering tegenover de “lockdownpiek” van mei 2020, toen de beurskoers tot boven 60 euro steeg, en een nog diepere duik tegenover het hoogtepunt van juni 2019, toen het aandeel meer dan 67 euro waard is.

Dat steeds meer beleggers de supermarktketen in de verkoop zetten, kan bij de huidige recessievrees verbazen, want Colruyt heeft al decennia de reputatie van een eerder anticyclisch aandeel te zien: als het slecht gaat met de economie, zou de prijsvechter het in principe beter moeten doen, omdat consumenten meer op hun centen gaan letten. Of zoals Ryanair-baas Michael O’Leary het formuleert: “In een recessie is prijs koning.”

Grote wagen en grote diepvries

Waarom gaat het deze keer dan niet op? Volgens analisten wordt Colruyt op verscheidene fronten aangevallen. De consument zou zich sinds de coronacrisis meer richten op kleine buurtwinkels dicht bij huis. Ook de versplintering van de gezinnen en de toenemende verstedelijking zou daarbij in het nadeel van de groep uit Halle spelen. In dat stedelijke segment staan spelers als Carrefour Express en Delhaize Shop&Go sterker. Al experimenteert Colruyt wel volop met zijn OKay-buurtsupermarkten.

“Een grote Colruyt-supermarkt is vooral praktisch voor een groot gezin met een grote wagen, een grote diepvries en veel voorraadruimte”, zo schreef beurshuis Leleux begin dit jaar al in een kritische analyse. Verscheidene kenners wijzen erop dat Colruyt ook in die kernactiviteit toenemende concurrentie krijgt, van spelers als Jumbo en Lidl.

Inflatie

En dan is er natuurlijk de hoge inflatie, die Colruyts onaantastbaar gewaande zakenmodel wat op losse schroeven zet. De familiale groep belooft de laagste prijzen, door de prijzen per winkel aan te passen aan de laagste prijzen van de concurrenten in de buurt. Maar bij oplopende kosten door de grondstoffen- en looninflatie, smelten de winstmarges meteen weg, waar topman Jef Colruyt in december – dus nog voor de oorlog in Oekraïne – al op alludeerde.

De enige troost voor het bedrijf is dat het lang niet de enige retailer is die klappen krijgt op de beurs. Zijn Amerikaanse sectorgenoot Target verloor deze week zowat 30 procent van zijn waarde na tegenvallende resultaten. Ook de beurskoersen van Carrefour en Ahold Delhaize stonden de voorbije dagen onder druk, maar beduidend minder dan Colruyt.

Beurskoers Colruyt

Colruyts beurskoers staat zo weer ongeveer op het peil van tien jaar geleden (32 euro). Het is dus terug naar af. Of hoe de prijsvechter uit Halle zich wellicht zal moeten heruitvinden om de retailstorm beter te doorstaan.

(kg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.