De muziekdienst Spotify kondigde woensdag de terugkeer van Jay-Z aan op zijn platform. De rapper probeerde tevergeefs Spotify’s concurrent Tidal groot uit te bouwen.
Jay-Z haalde twee jaar geleden het gros van zijn muziek weg uit de Spotify-bibliotheek, maar keert nu op zijn vijftigste verjaardag terug. Tot duidelijke tevredenheid van de Zweedse streamingdienst, die de comeback groot uitspeelt op sociale media. Eerder dit jaar keerde Jay-Z met zijn albums al gedeeltelijk terug naar de muziekdienst van Apple.
Tidal
De dubbele terugkeer doet onvermijdelijk vragen rijzen over de toekomst en de financiële gezondheid van Tidal, de Noorse muziekstreamingdienst die vier jaar geleden door Jay-Z gekocht werd.
Hij wou Tidal uitbouwen tot een hoogkwalitatief platform waar de artiesten het voor het zeggen zouden hebben. Bij de lancering waren onder meer zijn vrouw Beyoncé, voormalige protegée Rihanna en Madonna aanwezig.
Maar Tidal slaagde er niet in een groot bereik te halen. Spotify telt 113 miljoen betalende abonnees en 250 miljoen gebruikers. Tidal moet het stellen met naar schatting 3 miljoen gebruikers.
Lees ook: Ed Sheeran en Billie Eilish trekken eindejaarslijsten bij Spotify