Shanghai, het economische hart van China, bevindt zich in de zesde week van strenge lockdowns. Fabrikanten blijven er lijden onder de beperkingen in het verkeer van mensen en goederen. Automakers Tesla en Toyota worden gedwongen hun productie te reduceren.
In november 2019 opende Tesla zijn eerste Gigafactory buiten de Verenigde Staten in Shanghai. De fabriek werd er in amper 10 maanden gebouwd en moest de grote honger naar elektrische wagens in China helpen stillen. Maar nu liggen grote delen van de productie stil.
De Gigafactory heeft problemen om onderdelen voor zijn elektrische voertuigen te bemachtigen volgens een interne memo waar Reuters over bericht. Dinsdag zou het bedrijf minder dan 200 voertuigen hebben geproduceerd in de fabriek. Dat is ver onder de geplande productie van ongeveer 1.200 voertuigen per dag die voorzien waren na de heropening vorige maand na een 22-daagse sluiting.
De verkoop van Tesla’s in China zou in april ook met 95 procent gedaald zijn ten opzichte van een maand eerder.
Het is niet duidelijk hoeveel problemen het COVID-beleid in China nog zullen geven aan de auto-industrie. Maar in een live-interview met de Financial Times was Tesla-CEO Elon Musk dinsdag alleszins positief: “Ik heb de afgelopen dagen enkele gesprekken gevoerd met de Chinese overheid, en het is duidelijk dat de lockdowns snel worden opgeheven, dus ik zou niet verwachten dat dit de komende weken een significant probleem zal zijn.”
Toch wijzen de afgelopen weken uit dat de situatie in Shanghai allerminst voorspelbaar is.
“Toyota wil zich nogmaals verontschuldigen”
Ook Toyota ondervindt nog steeds moeilijkheden als gevolg van de lockdown in Shanghai. De Japanse autobouwer is genoodzaakt om delen van de productie in eigen land stil te leggen wegens een tekort aan toevoer van producten uit China.
“Wij van Toyota willen ons nogmaals verontschuldigen voor de herhaalde aanpassingen van onze productieplannen ten gevolge van het tekort aan onderdelen door de verspreiding van COVID-19, wat onze klanten, leveranciers en andere betrokken partijen veel ongemak heeft bezorgd”, zegt Toyota in een verklaring.
Toyota stelt zijn productiedoeleinden voor mei bij 700.000 auto’s, komende van een geplande 750.000 auto’s.
“Het tekort aan halfgeleiders, de verspreiding van COVID-19 en andere factoren maken het moeilijk om enkele maanden vooruit te kijken. Toch zullen wij ons maximaal blijven inspannen om zo snel mogelijk zo veel mogelijk voertuigen aan onze klanten te leveren.”
(lb)