Cyberaanval treft autoverhuurder Sixt: klantendienst al dagenlang plat

In verscheidene Europese landen, waaronder België en Nederland, was het centrale telefoonnummer van autoverhuurbedrijf Sixt de voorbije dagen onbereikbaar. Dat leidde tot grote ergernis bij de klanten, want het bedrijf heeft geen lokale back-up telefoonnummers.

Hoewel de problemen zich al sinds vrijdag voordeden, kwam Sixt pas zondagavond met een verklaring. Het gaat niet om een grote IT-panne, maar om een cyberaanval.

“De IT-beveiliging van Sixt heeft op 29 april IT-onregelmatigheden ontdekt. Er werden onmiddellijk responsmaatregelen geïmplementeerd volgens de beveiligingsprotocollen. Vervolgens is bevestigd dat Sixt het slachtoffer was van een cyberaanval, die het in een vroeg stadium heeft weten in te dammen”, zegt het Duitse beursgenoteerde bedrijf.

Een belangrijke vraag is of de hackers tot aan de financiële gegevens van de klanten geraakt zijn. Sixt, wereldwijd goed voor 242.000 voertuigen in 2.180 stations, blokkeert bij de verhuur doorgaans een bedrag op de kredietkaart van zijn klanten.

Vraag om geduld

Onder meer in België wordt alle klantencommunicatie gecentraliseerd, met slechts één contactnummer. Die centralisatie speelt de huurders van auto’s en bestelwagens nu zwaar parten, want ze kunnen hun lokale verkooppunt ook niet via een ander nummer bereiken.

Op sociale media doen klanten hun beklag over onbereikbare callcenters, terwijl ze online hun boeking ook niet kunnen aanpassen. Het bedrijf zelf zegt evenwel dat “veel centrale systemen, in het bijzonder de website en apps, operationeel gehouden werden, waardoor de gevolgen voor het bedrijf, zijn activiteiten en diensten tot een minimum beperkt zijn.”

Sixt erkent wel dat “er op korte termijn waarschijnlijk tijdelijke verstoringen kunnen optreden, met name in de klantenservicecentra en selectieve filialen” en vraagt de klanten daarom om “begrip en geduld”.

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.