Volkswagen zal in de autosport in de toekomst alleen nog met een duurzame aandrijving aantreden. Racewagens die onder het logo van Volkswagen in wedstrijden worden ingeschreven, zullen voortaan met een elektrische motor zijn uitgerust. Dat heeft de top van Volkswagen Motorsport gemeld.
‘Volkswagen spitst zijn motorsportstrategie in de toekomst uitsluitend toe op elektrische mobiliteit,’ aldus de top van Volkswagen Motorsport. ‘De racewagens van de fabrieksteams zullen niet langer met verbrandingsmotoren worden uitgerust.’
Prototype
In eerste instantie zal het prototype ID.R in die strategie centraal staan. De wagen heeft zich al laten opmerken op de Nürburgring en tijdens een aantal bergkoersen, onder meer in China. Volkswagen Motorsport gaf daarbij aan dat zijn nieuwe portfolio racewagens zal worden gebouwd op een elektrisch platform, waarop ook tal van productietypes zullen worden gebaseerd.
‘Modellen die nieuwe of experimentele technologieën gebruiken, vormen een goede test voor de duurzaamheid van de ontwikkeling in moeilijke omstandigheden,’ aldus nog Volkswagen Motorsport. Bovendien vormt de strategie ook op het gebied van marketing interessante mogelijkheden.
Volkswagen Motorsport stelde nog dat een aantal sportprojecten zullen worden stopgezet, terwijl andere disciplines de overstap naar een elektrische aandrijving zullen maken.
Dat geldt ook voor de klantendivisie, waarbij Volkswagen wagens en materiaal aan externe teams ter beschikking stelt. ‘In de eerste fase worden de verschillende disciplines, platformen en voertuigtypen onderzocht en geëvalueerd,’ aldus Volkswagen Motorsport.
Onder meer de productie van de Golf GTI TCR, die in circuitraces wordt ingezet, zal eind dit jaar aflopen. Een opvolger zal niet worden aangeboden. ‘Wel zal de klantenservice en de levering van reserveonderdelen op lange termijn gegarandeerd blijven,’ zegt het bedrijf. ‘De Polo GRI R5 blijkt daarentegen ter beschikking van externe teams staan.’
Audi
Grote autosport-disciplines zoals Nascar en Formule Eén maken voorlopig geen overstap. Dat heeft echter relatief weinig impact op Volkswagen, dat zich vooral heeft toegespitst op rallywedstrijden en andere circuitdisciplines. Daar lijkt de stap naar elektrische aandrijving sneller te worden gezet.
Audi, dochter van de Volkswagen Group, is in de elektrische Formule E actief. Het merk trad eerder ook al in uithoudingsraces, zoals Le Mans, aan met hybride motoren.