Elon Musks Boring Company haalt bijkomende middelen op; extra geld moet technologie verder verfijnen

De Boring Company, constructeur van ondergrondse tunnels voor een snel transport van reizigers en goederen, heeft met een kapitaaloperatie een bedrag van 675 miljoen dollar opgehaald. De bijkomende middelen zullen door het bedrijf, opgericht door Elon Musk, worden gebruikt om het transportsysteem Loop verder te verfijnen.

De Boring Company haalde het geld onder meer op bij de investeerders Sequoia en Vy Capital. De totale waarde van het bedrijf wordt nu geraamd op bijna 5,7 miljard dollar.

Las Vegas

Loop is een grotendeels ondergronds transportsysteem dat reizigers vervoer tussen twee locaties aanbiedt. In Las Vegas is inmiddels al het project One Loop operationeel. Daarbij verplaatsen de reizigers zich in het Las Vegas Convention Center tussen twee stations die ongeveer anderhalve kilometer van elkaar verwijderd zijn.

Er zijn echter plannen om het systeem uit te breiden over de hele Vegas-strip, met 51 stations over een afstand van 29 mijl. Dat systeem moet volgens het bedrijf het grootste ondergrondse transportproject van de wereld worden en zou een capaciteit van 57.000 passagiers per uur krijgen

The Boring Company werkt ook nog aan projecten in Fort Lauderdale (Florida) en San Antonio (Texas). Er waren eerder ook al projecten aangekondigd in Chicago, Washington en Los Angeles, die konden door uiteenlopende redenen nog niet worden gerealiseerd.

De Loop, waarin passagiers momenteel met elektrische wagens van Tesla worden vervoerd, moet volgens het bedrijf uiteindelijk met een uitgebreid netwerk van tunnels een oplossing bieden voor de congestie in het stedelijk transport en langs grote verkeersaders.

Keerpunt

Critici hebben al wel bedenkingen geuit over de kostprijs van de projecten. Bij de aanleg van de tunnels zou immers rekening gehouden moeten worden met een kost van 1 miljard dollar per mijl. De Boring Company zegt echter te werken aan een technologie die deze werken goedkoper zou kunnen uitvoeren.

Het graven van de tunnels zou daarbij automatisch, vanop afstand gestuurd, gebeuren. Dit zou de kostprijs al gevoelig moeten doen dalen. Prufrock, de huidige versie van de machine, zou op een week tijd een tunnel van anderhalve kilometer moeten kunnen graven.

Uiteindelijk wil de Boring Company passagiers met snelheden tot 120 mijl per uur tussen verschillende locaties in de steden laten reizen. In Las Vegas kon tot nu toe een snelheid van 35 mijl per uur worden gerealiseerd.

In een commentaar op zijn investering merkt Sequoia alvast op dat de Boring Company zich op een keerpunt bevindt. De investeerder wijst erop dat het bedrijf de volgende jaren zijn activiteiten zal vertienvoudigen, waarbij het systeem ook volledig autonoom zal worden gemaakt.”

De Boring Company stelde nog niet alleen tunnels voor het vervoer van reizigers te willen bouwen. Er wordt ook gedacht aan het transport van cargo en aan infrastructuur voor nutsvoorzieningen.

(lb)

Meer