Wereldprimeur: Noorwegen bouwt tunnel voor ferryboten

Noorwegen gaat onder het schiereilend Stadlandet, gelegen in het noordwesten van het land, een scheepstunnel aanleggen. Daarvoor heeft de Kystverket, de Noorse dienst voor kustbeheer, van de Noorse regering een vergunning gekregen. Het huzarenstukje moet de scheepvaart de mogelijkheid geven om een bijzonder woelig deel van de Stadhavet Zee te vermijden. De Kystverket maakt gewag van een wereldprimeur.

De bouw van de tunnel zou een investering van ongeveer 300 miljoen dollar vergen en zou drie tot vier jaar kunnen duren. Volgend jaar zouden de werken van start moeten gaan. De tunnel zal het mogelijk maken om een ferrydienst op te zetten tussen de Noorse steden Bergen en Ålesund.

Obstakel

De Stadhavet Zee is een bijzonder stormachtig gebied. De ruwe omgeving rond Stadlandet vormt een belangrijk obstakel voor de scheepvaart langs de kust van Noorwegen. Het schiereiland vormt één van de obstakels die het onmogelijk maakt om tussen Bergen en Ålesund, over een afstand van 310 kilometer, een snelle ferrydienst in te leggen.

Het huidige transport tussen beide steden moet daarom gebeuren met de auto of met de gewone ferry’s van rederij Hurtigruten, maar die verplaatsingen zouden tussen zeven en dertien uur in beslag nemen. Een alternatieve oplossing is een vliegtuigverbinding over Oslo. Een tunnel van 1.700 meter kan echter een oplossing brengen.

De tunnel is 1.700 meter lang en maakt een passage van ferryboten mogelijk. – Snøhetta/Kystverket

‘Er wordt al decennia over een scheepstunnel gesproken,’ voert Terje Andreassen, projectmanager bij de Kystverket, aan. Al in de tweede helft van de negentiende eeuw werd over de aanleg van een mogelijke scheepstunnel gesproken, maar in het laatste kwart van de voorbije werd een concreet project uitgewerkt.

Bedoeling was daarbij op het smalste punt van Stadlandet, tussen Moldefjorden en Kjødspollen, een tunnel te boren. Met een breedte van 26,5 meter en een hoogte van 37 meter zou de tunnel ook de doorgang van grotere schepen, zoals een ferry van de rederij Hurtigruten, kunnen mogelijk maken.

Voordelen

‘De realisatie van het project kan bijzonder veel voordelen opleveren,’ merkt Andreassen op. ‘De Stadhavet Zee is het meest stormachtige gebied van Noorwegen. Er moet vaak met orkanen rekening worden gehouden. Bovendien zijn er bijzonder gevaarlijke stromingen.’

‘Soms moeten schepen in de havens dagenlang wachten op betere weersomstandigheden om te kunnen uitvaren. Dankzij de tunnel zal de scheepvaart met de weersomstandigheden en de stromingen niet langer rekening moeten houden.’

‘De tunnel maakt de inzet van een snelle ferrydienst mogelijk, maar zal ook een meerwaarde betekenen voor de industriële en commerciële activiteiten van de regio.’

Kystverket zegt dat er elders al wel tunnels zijn gebouwd die kleinere boten en binnenschepen toegankelijk zijn, maar nog nooit werd een gelijkaardige constructie opgezet om een route voor grotere schepen te creëren. (wdm)

Meer