Na een mislukt overleg tussen de vakbonden en de directie van Ryanair heeft het personeel beslist om van vrijdag 22 tot zondag 24 april het werk neer te leggen. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) roept reizigers op om een schadevergoeding te eisen als hun vlucht geannuleerd wordt. Maar kom je altijd in aanmerking voor zo’n vergoeding?
Het is onzekerheid troef voor de mensen die dit weekend plannen hebben om te vliegen met Ryanair. Het personeel van de luchtvaartmaatschappij wil dan namelijk het werk neerleggen. Ze doen dat onder meer omdat ze niet tevreden zijn over hun loon. Vorige week zaten de vakbonden en de directie nog samen om tot een oplossing te komen, maar zonder resultaat.
De Bleeker zei in een interview met Het Journaal dat ze alsnog hoopt dat er een oplossing uit de bus komt. “Maar als dat niet het geval is, moeten passagiers weten dat zij rechten hebben. Als hun vlucht geannuleerd is of serieus vertraagd, hebben zij recht op een schadevergoeding”, klonk het. “Ik roep hen ook op om die ook effectief op te eisen. Aan de luchtvaartmaatschappij vraag ik ook om de verplichtingen na te komen en het nodige te doen om reizigers te compenseren.”
Schadevergoeding
Maar wanneer heb je recht op een schadevergoeding? In 2004 heeft het Europees parlement een verordening goedgekeurd die de rechten van passagiers beter beschermt. Indien de vlucht geannuleerd is, is de maatschappij verplicht om je te informeren, bijstand te verlenen en indien nodig opvang te voorzien. Dat betekent onder meer dat de luchtvaarmaatschappij je ticket moet omboeken of terugbetalen. Je bent vrij om te kiezen.
Bij een annulering kom je ook in aanmerking voor een schadevergoeding (artikel 7 in de Europese verordening). Die compensatie schommelt tussen 250 en 600 euro, afhankelijk van de lengte van het traject.
- 250 euro voor alle vluchten tot en met 1500 km;
- 400 euro voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 km, en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km
- 600 euro voor alle vluchten die niet onder de twee bovenstaande regelingen vallen
Een luchtvaarmaatschappij moet geen vergoeding betalen als er sprake is van overmacht, zoals hevig stormweer, of indien je minstens twee weken vóór de vertrekdatum op de hoogte werd gebracht van de annulatie. Wat de staking bij Ryanair betreft, is er juridisch gezien geen sprake van overmacht.
En bij vertragingen?
Bij een vertraging kan je ook in aanmerking komen voor een vergoeding, ook al wordt dat niet vermeld in de Europese verordening. Het hof van Justitie van de Europese Unie heeft in 2009 beslist dat de passagiers van vluchten met vertraging het recht op compensatie bedoeld in artikel 7 van de verordening kunnen inroepen. Daarbij worden dus dezelfde forfaitaire tarieven gebruikt als hierboven. Er moet wel sprake zijn van een vertraging van minstens 3 uur wanneer je aankomt op je eindbestemming.
- 250 euro voor alle vluchten tot en met 1500 km;
- 400 euro voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 km, en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km
- 600 euro voor alle vluchten die niet onder de twee bovenstaande regelingen vallen
Hou er rekening mee dat luchtvaartmaatschappijen enkel bij een vertraging van minstens 5 uur verplicht zijn om je vliegticket terug te betalen of een andere vlucht aan te bieden. De compensatie bedraagt overigens maximaal 300 euro als een andere vlucht wordt aangeboden en je niet meer dan 4 uur later op je eindbestemming arriveert.
(kg)