In een poging om zijn activiteiten te spreiden ten opzichte van Tesla wil het Japanse elektronicabedrijf Panasonic een grotere batterij voor elektrische wagens lanceren.
Panasonic-CEO Yuki Kusumi opperde dat de onderneming de komende drie jaar 600 miljard yen (4,8 miljard dollar) zal voorzien voor verschillende zaken die een “robuuste groei” moeten garanderen. Van die som is tweederde bestemd voor EV-batterijen, software voor de toeleveringsketen en airconditioners, weet de Financial Times.
De resterende 200 miljard yen zal de komende drie jaar worden gebruikt voor energietoepassingen, zoals waterstoftechnologie.
Tesla
Kusumi zei dat Panasonic prioriteit zou geven aan de ontwikkeling van de lithium-ion 4680-batterij, die een vijfvoudige energiecapaciteit heeft in vergelijking met de huidige. De Japanse elektronicagigant heeft een deal met de elektrische wagenfabrikant Tesla om deze accu’s te leveren.
Tesla-CEO Elon Musk heeft gezegd dat de 4680-batterij, die pas volgend jaar voor massaproductie gepland staat, zal helpen de prijs van een Tesla-auto omlaag te brengen naar ongeveer 25.000 dollar. De prijs van Tesla’s Model 3 begint bij ongeveer 41.000 dollar.
Voor Panasonic betekent de batterij echter ook een kans om zijn klantenbestand te diversifiëren ten opzichte van Tesla. “Als de 4680 qua prestaties en kosten ongeëvenaard is, zullen andere fabrikanten dan Tesla hem uiteindelijk overnemen”, liet Kusumi optekenen door de FT.
Plasma TV’s
De plannen van Kusumi weerspiegelen de algemene wens van het bedrijf om terug te keren naar een robuuste groei na “agressieve” herstructureringen onder voormalig president Kazuhiro Tsuga, schrijft Yahoo Finance. Die laatste besteedde jaren aan het afstoten van slecht presterende afdelingen, waaronder de sectie plasma TV’s.
Kusumi heeft het afgelopen jaar besteed aan het omvormen van het 104 jaar oude conglomeraat tot een holding, wat volgens analisten moet helpen het management van het bedrijf te verbeteren. De onderneming wil haar gecumuleerde bedrijfswinst in de komende drie jaar met 63 procent verhogen tot 1,5 miljard yen.
Joint venture met Toyota
Panasonic is ’s werelds op twee na grootste producent van EV-batterijen, na het Chinese CATL en het Zuid-Koreaanse LG Energy Solution. Het bedrijf levert vooral aan Tesla, maar richtte in 2020 een joint venture op met Toyota.
De in Osaka gevestigde fabrikant heeft zijn capaciteit trager uitgebouwd dan zijn Aziatische rivalen. Na 2 miljard dollar te hebben geïnvesteerd in Tesla’s gigafabriek in Nevada, heeft het bedrijf zich terughoudend opgesteld wat betreft nieuwe uitgaven in deze faciliteit.
(evb)