De virtuele races die de Formule 1 organiseert blijven steeds verder aan interesse winnen. Dat blijkt uit een rapport van de Formule One over zijn digitale activiteiten. De Esports-wedstrijden die vorig jaar door Formula One werd georganiseerd lieten op de verschillende digitale platformen in totaal meer dan 23 miljoen views optekenen. Dit weerspiegelde een stijging met 103 procent tegenover het jaar voordien.
Het Pro Championship, het vlaggenschip tussen de virtuele races van de Formule 1, kon met 13,8 miljoen digitale kijkers ook op het meest omvangrijke publiek rekenen. Tegenover het jaar voordien kon die competitie daarbij een groei met 47 procent melden.
De resterende 9,2 miljoen views werden verdeeld over de andere professionele gamedivisies – F1 Esports Series Challengers, Pro Exhibition en Preview Show – die onder de vlag van de Formule 1 worden georganiseerd.
Sociale media
In het rapport wordt nog opgemerkt dat het Pro Championship in de loop van het voorbije seizoen zijn populariteit steeds verder heeft uitgebouwd. Dat culmineerde uiteindelijk in 4,5 miljoen views voor de finale van de competitie tijdens de maand december. Daarbij werden 67 procent meer kijkers genoteerd dan het jaar voordien.
Ook het televisiepubliek voor de Esports-evenementen van de Formule 1 groeide het voorbije jaar in omvang. De wedstrijden bereikten daarbij wereldwijd 858.000 kijkers. Dat betekende ruimschoots een verdrievoudiging tegenover het jaar voordien, toen 269.000 mensen werden bereikt.
Wanneer naar sociale media wordt gekeken, werden op Twitter, YouTube, Facebook, Twitch en Huya in totaal 10,5 miljoen engagementen geregistreerd. Het jaar voordien waren er 4 miljoen interacties opgetekend. De content registreerde ook 458 miljoen impressies. Dat vertegenwoordigde een stijging met 92 procent.
“Het is fantastisch om te zien hoe de F1 Esports Series over de hele lijn nieuwe records laat optekenen”, betoogt Ben Pincus, directeur commerciële partnerschappen bij Formula One, in een reactie op de cijfers.
Jongeren
Het succes van de digitale activiteiten van de Formule 1 moet volgens analisten aan verscheidene oorzaken worden toegeschreven. “In eerste instantie kan worden vastgesteld dat ook de wedstrijden van de Formule 1 wereldwijd op een toenemend publiek kunnen rekenen”, merken ze op.
“Dat moet ongetwijfeld gedeeltelijk worden toegeschreven aan het extreem spannend verloop – met de intense strijd tussen Max Verstappen en Levis Hamilton – van de competitie. De interesse voor de Formule 1 op sociale media liet tegenover het jaar voordien dan ook een groei met 17 procent optekenen.”
“Maar daarnaast is het toenemend succes van de F1 Esports ook rechtstreeks gelinkt aan de inspanningen die Liberty Media, het moederconcern van Formula One, doet om een jonger publiek aan te trekken. Dat heeft zich onder meer geuit in een bijzonder grote aanwezigheid op sociale media en zijn inmiddels beroemde partnership met Netflix.”
(lb)