De Chinese groep Contemporary Amperex Technology (Catl) was ook vorig jaar wereldwijd de grootste fabrikant van batterijen voor elektrische wagens. Dat blijkt uit een onderzoek van het onderzoeksbureau SNE Research. Met een geïnstalleerd vermogen van 96,7 gigawattuur nam Catl daarbij 32,6 procent van de wereldwijde productie voor zijn rekening.
Vergeleken met het jaar voordien liet het Chinese bedrijf een groei met 167 procent optekenen. De resultaten betekenden tevens dat Catl zich voor het vijfde jaar op rij tot grootste batterijfabrikant van de wereld kon kronen.
Grote automerken
“Als leverancier aan grote fabrikanten van elektrische voertuigen zoals Tesla, Nio en Volkswagen, heeft Catl veel klanten die om zijn producten vragen, waardoor het bedrijf zijn capaciteit kan vergroten”, verduidelijken de analisten het marktleiderschap van de Chinese onderneming.
“Daarnaast heeft Catl ook nog andere batterijtechnologieën, zoals producten op basis van natrium-ion, ontwikkeld. Bovendien heeft de groep tevens recent nog een dochteronderneming voor de uitwisseling van batterijen opgestart.”
LG Energy Solution uit Zuid-Korea eindigde op een tweede plaats met een marktaandeel van 20,3 procent, gevolgd door het Japanse bedrijf Panasonic met 12,2 procent.
De rest van de top tien bestaat uit Byd (8,8 procent), SK On (5,6 procent), Samsung SDI (4,6 procent), Calb (2,7 procent), Gotion (2,1 procent), Aesc (1,4 procent) en Svolt (1 procent). De tien grootste bedrijven vertegenwoordigen meer dan 90 procent van de wereldwijde markt.
Uit het onderzoek bleek tevens dat de wereldwijde installaties van batterijen voor elektrische wagens het voorbije jaar een gezamenlijke capaciteit van 296,8 gigawattuur lieten optekenen. Dat betekende een verdubbeling tegenover het jaar voordien.
Toekomst
In december vorig jaar werd bij de totale geïnstalleerde batterijcapaciteit voor de achttiende maand op rij een verdere stijging opgetekend. De analisten voeren daarbij aan dat ook de verdere vooruitzichten rooskleurig blijven.
“De wereldwijde behoefte aan batterijen voor elektrische wagens zal naar verwachting volgend jaar een niveau van 406 gigawattuur bereiken”, benadrukt het rapport van SNE Research. “Maar de productiecapaciteit zal slechts een volume van 335 gigawattuur kunnen leveren.”
Chinese bedrijven – Catl, Byd, Calb, Gotion en Svolt – konden profiteren van de snelle groei van de verkoop van nieuwe elektrische wagens op de nationale markt. Svolt, dat ruimschoots een vervijfvoudiging van de omzet liet optekenen, realiseerde de snelste groei.
De top tien is trouwens puur Aziatisch – met vijf bedrijven uit China, drie uit Zuid-Korea en twee uit Japan – getint.
(kg)