De elektrische wagen is aan een opmars bezig in Europa. In december vorig jaar zijn er meer zulke wagens verkocht dan dieselwagens. De twee populairste merken? Tesla en Volkswagen.
Volgens gegevens die de Duitse autojournalist Matthias Schmidt voor de Financial Times heeft verzameld, overtrof de verkoop van elektrische auto’s in december die van dieselauto’s in Europa. Dit is ongezien en een bewijs dat elektrische wagens aan populariteit winnen, terwijl de verkoop van dieselwagens in een neerwaartse spiraal zit.
Tanende populariteit dieselwagens
Er werden vorige maand 177.000 elektrische voertuigen verkocht, tegenover 160.000 dieselvoertuigen. Dat betekent dat 20 procent van de nieuw ingeschreven wagens in december elektrisch was. 19 procent van de ingeschreven voertuigen was een dieselwagen. Benzineauto’s blijven het populairst, goed voor 40 procent van de nieuwe auto’s, maar ook de verkoop daarvan lijkt langzaam te dalen.
“De tanende populariteit van dieselwagens is al aan de gang sinds 2015”, zegt Schmidt. Dit is een gevolg van het befaamde schandaal rond de manipulatie van emissies, ook wel bekend als dieselgate. Volkswagen heeft destijds toegegeven miljoenen dieselauto’s te hebben verkocht die waren uitgerust met software die tijdens officiële tests de CO2-uitstoot kunstmatig laag hield. Deze affaire heeft het imago van diesel ernstig geschaad door de schadelijke effecten ervan op de luchtkwaliteit te benadrukken.
In het kielzog daarvan hebben sommige autoriteiten een wetgeving uitgevaardigd om het gebruik van dieselauto’s in bepaalde gebieden – waaronder Brussel – te beperken of zelfs te verbieden. Het logische gevolg hiervan was dat de verkoop geleidelijk daalde.
De overheid is hiervoor grotendeels verantwoordelijk
Hoewel Volkswagen aan de basis ligt van dieselgate, is de Duitse fabrikant ook een van degenen die het meest profiteren van de opkomst van elektrische auto’s op het oude continent. In 2021 was Volkswagen de tweede grootste verkoper van elektrische wagens.
Het zal geen verrassing zijn dat Tesla vorig jaar de Europese leider was. Verwacht wordt dat het bedrijf van Elon Musk zijn dominantie in Europa in de toekomst zal uitbreiden, mede dankzij de opening van de gigafabriek in Duitsland, die voor dit jaar gepland staat.
Naast de voortdurende achteruitgang van diesel, wijst Matthias Schmidt op drie factoren die ervoor hebben gezorgd dat elektrische auto’s de afgelopen maand diesel hebben ingehaald. Overheidsstimulansen hebben er veel mee te maken. Veel Europese landen bieden allerlei stimulansen en bonussen: dat heeft een rechtstreekse impact op de verkoopcijfers. En dan is er nog de regelgeving tegen vervuiling die van kracht is (of in de komende jaren van kracht zal worden): de steeds strengere CO2-emissienormen zetten bestuurders ertoe aan te kiezen voor elektrische auto’s.
De journalist van de Financial Times wijst er ook op dat het aanbod elektrische wagens toeneemt, wat ongetwijfeld nog een positief punt is voor de sector. Tenslotte is er waarschijnlijk sprake van een groeiend milieubewustzijn bij de Europese automobilisten.
(mah)