Amerikaanse beurs wil ‘Spotify-route’ aantrekkelijker maken

De New York Stock Exchange (NYSE) zal bedrijven toelaten om nieuwe aandelen uit te geven bij een zogenaamde direct listing. Dat was vroeger niet mogelijk.

Dat is de manier waarop de muziekstreamdienst Spotify en de zakelijke chatapp Slack naar de beurs zijn gegaan.

Bij een direct listing werden in het verleden geen nieuwe aandelen uitgegeven, maar brachten de bestaande investeerders hun aandelen naar de beurs. Dat betekent dat er geen geld wordt opgehaald. Voor veel bedrijven is dat geen optie omdat ze dat geld nodig hebben voor investeringen.

Minder kosten

Een direct listing heeft wel andere voordelen. Zo komen er geen banken bij kijken die de beursgang moeten begeleiden en de prijs van het aandeel opdrijven of stabiliseren als het de eerste dagen ferm zou onderuitgaan. Dat scheelt een pak in de kosten.

Ook is er voor de bestaande aandeelhouders geen ‘lock-upperiode’. Bij een traditionele beursgang mogen de bestaande investeerders hun aandelen niet verkopen voor een bepaalde periode. Meestal schommelt die rond het half jaar. Dat geldt dus niet voor de direct listing, wat een beursgang makkelijker kan laten verlopen omdat investeerders makkelijker over de brug zullen komen.

Neem het voorbeeld van Uber: dat ging in mei naar de beurs van New York aan 45 dollar per aandeel en noteert ondertussen 29 procent lager op 29,53 dollar per aandeel. Heel wat vroege investeerders zagen daardoor een groot deel van hun inleg in rook opgaan.

Naamsbekendheid

De voornaamste reden waarom dit soort beursgang niet vaker gebeurde was dus dat er geen extra kapitaal opgehaald kon worden. Daar komt nu verandering in.

Is dit dan een bedreiging voor de traditionele beursgang? ‘Nee’, zegt KBC-econoom Tom Simonts. ‘Maar het stelt wel de hegemonie van de grote zakenbanken ter discussie.’

‘Bedrijven zullen wel naar de beurs blijven gaan op de normale manier’, klinkt het. ‘Een direct listing is vooral interessant voor bedrijven die al naamsbekendheid hebben en al die promo niet nodig hebben. Ook adviseurs zullen altijd nodig blijven. Kijk bijvoorbeeld naar WeWork. Dat bedrijf is zo’n kluwen dat je daar niet aan uit geraakt zonder zakenbank.’

Kleine bedrijven

Langs de andere kant zou dit wel tot meer beursgangen kunnen leiden, maar niet altijd de meest interessante. ‘Het is inderdaad dubbel. Beurzen willen graag zoveel mogelijk bedrijven op hun tabellen krijgen, maar wel liefst grote bedrijven die veel geld opbrengen. Door deze maatregel maak je het makkelijker voor kleine bedrijfjes om naar de beurs te gaan en dat is niet altijd even interessant.’

De maatregel komt er na forse kritiek van grote investeringsfondsen op de traditionele beursgang. Velen van hen zullen hier beter van worden omdat ze sneller hun investering ten gelde kunnen maken.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.