EQ, ofwel emotionele intelligentie, is belangrijk voor het functioneren van een team. Het is echter onmogelijk om die emotionele intelligentie aan individuele werknemers aan te leren. Het enige wat een manager of teamleider kan doen, is de beste omstandigheden creëren om de ontwikkeling van het EQ van een team te stimuleren. Hier zijn zeven manier waarop je dit kan doen.
Emotionele intelligentie is een belangrijk begrip voor werkgevers geworden sinds de release van het boek Emotional Intelligence van Daniel Goldman in 1995. De belangrijkste voorwaarden voor de ontwikkeling van een hoog EQ zijn:
- Vertrouwen tussen teamleden creëren.
- Een gevoel van groepsidentiteit ontwikkelen.
- Een gevoel van doeltreffendheid als groep creëren.
De uiteindelijke ontwikkeling van het EQ heeft niemand in de hand, maar hier zijn zeven dingen die volgens The Economist de voorwaarden voor een hoge emotionele intelligentie in een team kunnen stimuleren.
1. Zorg dat er een goede dirigent aanwezig is
Vooraleer je het EQ van je team kunt verbeteren, moet je zorgen dat je eigen EQ ontwikkeld is. Daarbij moet je de focus op de volgende aspecten leggen:
- Zelfbewustzijn: leiders zijn niet alleen zelfbewust, ze slagen er ook in hun emoties te herkennen.
- Emotioneel management: leiders slagen erin hun kalmte te bewaren.
- Effectieve communicatie: leiders kunnen hun eigen gedachten duidelijk verwoorden.
- Sociaal bewustzijn: leiders zien wat er verkeerd gaat en geven waardevolle feedback.
- Conflicten oplossen: leiders kunnen conflicten aanpakken en oplossingen aanreiken.
Voorts moeten leiders het respect van hun team afdwingen. Daarbij leggen ze de focus op de volgende handelingen die doorgaans respect opwekken:
- Wees altijd beleefd en respectvol: leiders behandelen iedereen op een hoffelijke manier.
- Toon je bereid om te veranderen: leiders leren uit hun fouten en worden er beter van.
- Luister: leiders luisteren niet alleen, ze vragen hun werknemers wat er aan de hand is en vragen ook zelf om feedback.
- Vermijd excuses: leiders verstoppen zich niet voor hun eigen fouten.
- Help anderen: leiders helpen wanneer iemand hulp nodig heeft.
Op deze manier zal je team je gaan respecteren en dat verhoogt de kans op een beter EQ bij je teamleden.
2. Identificeer de sterkte en zwaktes van teamleden
Je teamleden zijn meer dan enkel werknemers met een jobomschrijving. Het zijn unieke individuen die allemaal een eigen verhaal hebben. Dat betekent dat ze ook verschillende vaardigheden, talenten en kennis hebben die je kunt gebruiken om je doel te bereiken. Het spreekt voor zich dat de leider van een groep zijn teamleden daarom individueel moet leren kennen, bij voorkeur buiten een project.
Het kan interessant zijn om aan cross-training te doen, waarbij teamleden zien hoe andere leden van de groep de job van iemand anders zouden invullen. Voorts mag je niet afgaan op eerste indrukken, moet je innovatie aanmoedigen, en moet je aan je teamleden beloningen en erkenning bieden.
Wanneer iemand een fout maakt, is het belangrijk om nuttige feedback te geven, waarmee je duidelijk maakt dat die persoon in kwestie belangrijker is dan het feit dat je op een fout moet wijzen.
3. Wakker passie aan
In de eerste plaats moet je als leider verzekeren dat de juiste mensen in je team zitten. En dat gaat verder dan enkel de juiste vaardigheden of kennis bezitten. Ze moeten in de cultuur van het bedrijf passen en passioneel over hun werk en hun werkgever zijn.
Maar dan nog is het belangrijk dat ze hun passie na een tijdje niet verliezen. Je moet als leider de passie dus aanwakkeren en levendig houden. Dat kan je op de volgende manier doen:
- Erken de verwezenlijkingen en het harde werk van je teamleden.
- Creëer een flexibele en innemende werkomgeving waar teamwork gewaardeerd wordt.
- Zorg dat je bedrijf een missie of doelstelling heeft, zodat alle neuzen in dezelfde richting staan.
4. Vorm richtlijnen voor je team
Wanneer je richtlijnen vormt, is het belangrijk dat ze verbonden zijn met je waarden. Als regels zowel je bedrijf als de visie van je teamleden ondersteunen, zullen werknemers meer geneigd zijn ze te volgen.
Volgens het boek Building the Emotional Intelligence of Groups van Vanessa Urch Druskat en Steven B. Wolff zijn het de kleine dingen die het verschil kunnen maken. Het draait niet om het feit dat een lid van je team tot ‘s nachts werkt om een deadline te halen, maar wel dat je hem hiervoor bedankt. Het gaat niet om een uitgebreide bespreking van ideeën, maar wel om het vragen naar de ideeën van een stil teamlid. En het is niet belangrijk dat er harmonie heerst en alle teamleden elkaar graag hebben, maar wel dat je kunt erkennen wanneer harmonie vals is en spanningen niet worden uitgesproken.
5. Ontwikkel creatieve manieren om met stress om te gaan
Stress kan tot een burnout bij werknemers leiden, of kan hun gezondheid aantasten. Daarom moet je team in staat zijn om te gaan met deadlines en problemen met collega’s. Om de stress op de werkvloer te beperken, kan je de volgende tactieken toepassen:
- Hou je aan schema’s: het is nooit goed om projecten te overhaasten of uit te breiden.
- Moedig je team aan om het werk los te laten en te pauzeren: iedereen moet de kans krijgen om even te focussen op activiteiten die helpen om te ontspannen.
- Ontmoedig multitasking: het werkt gewoon niet om aan multitasking te doen. Vaak is iemand twee keer langer bezig om een opdracht af te ronden. Moedig je werknemers dus aan om één taak per keer te doen.
- Pak conflicten aan: niet iedereen zal goed overeenkomen op de werkvloer. Maar als je conflicten aanpakt voor ze de werking verstoren, zal de stress al veel minder groot zijn.
- Wees empathisch: je moet je bewust zijn van hetgeen waarvoor je een team motiveert, alsook van de uitdagingen die een team kan tegenkomen. Stel dat iemand een familielid verloren is, dan moet je die persoon steunen en duidelijk maken dat het normaal is dat zijn of haar hoofd nu niet naar het werk staat.
6. Geef teamleden een stem
Communicatie is erg belangrijk, en ook je teamleden moeten zich kunnen uitdrukken. Laat hen daarom actief luisteren, zorg dat ze lichaamstaal beter begrijpen, en geef hen een kanaal om hun frustraties te ventileren. Let wel op dat negatieve emoties het hele team niet naar beneden halen. Gebruik die emoties constructief zodat het team een probleem samen kan proberen oplossen.
Voorts moet je de mogelijkheid voor teamleden creëren om hun ideeën te delen. En vergeet daarbij zeker ook niet de stille teamleden die misschien een duwtje in de rug nodig hebben.
7. Moedig werknemers aan om samen te werken en te ontspannen
Niet alleen op de werkvloer moeten werknemers samenwerken, ook buiten het werk zouden ze wat tijd met elkaar moeten kunnen doorbrengen. Verschillende experts leggen in een artikel van SUCCESS uit waarom het belangrijk is dat je teamleden samen ook dingen doen die niets met werken te maken hebben.
“Het zal ervoor zorgen dat werken plezieriger wordt en dat collega’s in moeilijke tijden gemotiveerd blijven”, zegt Stephen Ufford van Trulioo. “Zo’n relatie zal voor open communicatie, een goede werkethiek, meer flexibiliteit en een beter begrip van taken en verwachtingen zorgen.”
“Of je nu op vrijdagnamiddag een pint met je collega’s gaat pakken, met het hele team naar een basketbalwedstrijd gaat, of samen aan uitdagende evenementen deelneemt, het resultaat is hetzelfde”, zegt Grant Gordon van Solomon Consulting Group. “Collega’s die deel uitmaken van elkaars leven zullen harder werken. Ze vormen niet langer een onderdeel van een verzameling individuen die in een kantoor samenkomen.”
“Cultuur is niet iets wat alleen binnen de vier muren van een bedrijf gevormd wordt”, zegt Raoul Davis van Ascendant Group. “Collega’s hebben die graag tijd met elkaar doorbrengen, maakt het werk veel aangenamer en zal hen ook meer van het dagelijkse werk voor het bedrijf laten houden.”