Duizenden vips en hun entourages werden via honderden privéjets naar COP26 in Schotland gevlogen.
Meer dan 400 privévliegtuigen die duizenden speciale gasten en hun personeel en entourage naar Glasgow overbrachten. Samen goed voor een enorme hoeveelheid CO2-vervuiling die hoger is dan de totale jaarlijkse uitstoot van heel Schotland. Dat is het vernietigende besluit van de Schotse krant de Sunday Mail.
Zogenoemde vips, zoals Amerikaans president Joe Biden maar ook Amazon-oprichter Jeff Bezos, werden inderdaad met zulke vliegtuigen naar de klimaattop gebracht. Maar ook honderden andere wereldleiders en belangrijke zakenlui zakten op die manier af naar Glasgow.
Schotse milieuactivisten zijn niet opgetogen met de zekere ironie dat dit inhoudt, alsook de Europese actiegroep Transport and Environment. “Privéjets hebben een disproportionele impact op het klimaat”, zeggen zij.
“Hypocriet als je beweert dat je klimaatverandering wil gaan bevechten”
Dat leiders van de VS, Canada, Frankrijk, Duitsland, India, Israël en Japan het vliegtuig moeten nemen, valt nog te vergeven. Maar er is veel onbegrip over het gebruik van een privévliegtuig door de Britse premier Boris Johnson. Hij zal ook een jet terugnemen naar Londen na de klimaattop. Dat vliegtuig zou echter duurzame brandstof gebruiken, weet The Guardian. “Het is belangrijk dat onze premier zich zonder tijd te verliezen, kan bewegen in het land,” liet een woordvoerder van de Britse overheid weten aan de kwaliteitskrant.
“We kunnen niet genoeg herhalen hoe slecht privéjets zijn voor het klimaat. Het is de meest vervuilende manier om te reizen,” meent Transport and Environment. “Privévliegtuigen zijn zeer prestigieus, maar het is moeilijk om enige notie van hypocrisie te vermijden als je dan ook beweert dat je de klimaatverandering wil gaan bevechten,” klinkt het nog.
14 keer vervuilender dan commerciële vliegtuigen
De actiegroep bracht in mei een rapport uit waarin te lezen staat dat dergelijke vliegtuigen 14 keer vervuilender zijn dan commerciële airlines. Ze zijn ook 50 keer vervuilender dan treinen.
Volgens de Amerikaanse non-profit International Council on Clean Transportation is het vliegtuigverkeer voor particulieren goed voor zo’n 2 procent van de globale uitstoot van CO2. Dat cijfer zou tegen 2050 echter verdriedubbelen.
(bzg)