4 trends die maken dat de huisdierenindustrie de vraag amper kan volgen. Maar wat na de pandemie?

Honden en katten zijn al eeuwen de beste vriend van de mens. In België hebben meer dan 1,5 miljoen gezinnen een hond. Ook zorgen we samen voor meer dan 2,2 miljoen katten. Deze cijfers zijn tijdens de coronacrisis enkel verder blijven stijgen. Maar wat wanneer de pandemie straks ten einde komt?

Het aantal nieuwe registraties voor honden en katten in ons land lag de laatste maanden van 2020 een pak hoger dan in 2019. Voor katten ging het aantal voor de maanden september, oktober en november van 25.781 in 2019 naar 29.841 in 2020. Bij honden zien we een nog sterkere stijging: van 25.218 in 2019 naar 30.081 in 2020.

Corona is dan ook een opsteker geweest voor de hele industrie die naast de dieren zelf ook vitaminepillen, speelgoed, snacks en dierenvoer verkoopt. De recente beursgang van Petco, een Amerikaanse keten van dierenwinkels, geeft alvast de toon aan. Zij tekenden tijdens de pandemie niet minder dan 3,3 miljoen nieuwe klanten op.

Alsof deze ‘booming business’ daar nog behoefte aan had, hebben 4 langetermijntrends zich tijdens de pandemie verder versterkt. Ze stellen investeerders in deze industrie gerust en garanderen een uitstekend rendement.

1. Recessies zijn goed voor de omzet

De huisdierenindustrie is gigantisch. In 2023 zal de globale markt voor producten en diensten voor huisdieren 281 miljard dollar bedragen. De markt blijkt ook bestand tegen economisch onweer. Tijdens de twee vorige recessies – 2001 en 2008 – groeide de huisdierenindustrie met respectievelijk 7 en 5 procent. De voorbije jaren wordt zowat overal ter wereld nog een versnelling waargenomen.

Omdat we steeds meer tijd thuis doorbrengen, hebben meer mensen de tijd gevonden om een huisdier te adopteren of aan te kopen. Waarnemers  verwachten dan ook zeer sterke groeicijfers voor 2020.

Het zijn bovendien vooral millennials die huisdieren meer en meer zien als een lid van de familie, een surrogaat voor de kinderen die er niet zijn of nooit zullen komen. Een evolutie die de industrie nog meer allure geeft.

US Share of Pet Owners

2. Huisdieren geven comfort en dat is in deze pandemie hard nodig

De belangrijkste reden die dierenliefhebbers opgeven om een hond of kat te houden is de unieke emotionele band die ze met het dier hebben. Dieren geven ons vriendschap en steun. Door het grotendeels wegvallen van het sociale leven en het menselijke contact tijdens de onafgebroken lockdowns, is die nood aan liefde en fysiek contact met een levend wezen enkel toegenomen. 

3. Huisdieren hebben zorg nodig

Iedereen kent wel iemand die zeer ver gaat om zijn of haar lievelingsdier te verwennen. De industrie weet deze drang al jaren te exploiteren en heeft dan een ook een onophoudelijke stroom van verwenproducten bedacht. De hondenindustrie spant alvast de kroon. Men kan het zo gek niet bedenken of het bestaat: van een verrassingsdoos tot een bubbelblazer.

Internet heeft de toegang tot zulke producten enkel bevorderd en manifesteert zich als een turbo op de groei. Zoals blijkt uit onderstaande cijfers uit de VS, was die groei al een tijd aan de gang.

US Households Buying Pet Products % Change from 2014

4. De industrie borrelt van de creativiteit

Investeerders hebben al fortuinen verdiend aan een reeks bestaande bedrijven die in de sector actief zijn. Nieuw zijn echter opkomende merken die almaar meer innovatieve producten op de markt brengen. Hebt u al denkspelletjes voor uw hond gekocht om zijn geheugen en aandacht te stimuleren? De ‘private equity’-spelers hebben deze markt nu ook ontdekt en beginnen ook zeer actief te investeren in start-ups en scale-ups. 

(Foto: Christopher Peterson / SplashNews.com)

Wat na de pandemie?

Maar al dit commercieel geweld is niet altijd gunstig voor de dieren zelf. Heel wat waarnemers verwachten dat de drang om een kat of hond te houden na de pandemie voor heel wat nieuwe eigenaars zal wegvallen. Vele dieren dreigen dan ook in opvangcentra te verzeilen.

Het grootste dierenasiel van Europa bevindt zich in Berlijn. Het is zo groot als 22 voetbalvelden en biedt onderdak aan meer dan 1.300 achtergelaten dieren. Daaronder bevindt zich naast honden, katten en apen, ook een varken dat naar de naam Tinkerbell luistert. Het Tierheim Berlin bereidt zich alvast voor op een postpandemische stormloop.

Meer
Lees meer...
Markten