323.000 werknemers Nestlé communiceren via Facebook

De Zwitserse voedingsgroep Nestlé maakt voortaan voor zijn interne communicatie gebruik van de applicatie Workplace, een platform van Facebook. Dat heeft de onderneming gemeld. Voordien deed Nestlé voor deze diensten beroep op het programma Chatter van Salesforce. Bij het begin van het nieuwe jaar migreerde de Zwitserse onderneming echter 210.000 werknemers naar het platform Workplace.

Facebook lanceerde Workplace ruim twee jaar geleden. Het platform is een collaboratief instrument met verschillende functies. Onder meer biedt het programma aan collega’s de kans rechtstreekse conversaties te voeren. Daarnaast is het ook mogelijk agenda’s te delen, videoconferenties te organiseren en documenten gezamenlijk te bewerken.

Productiviteit

Workplace werkt zowel op computer als op smartphone. Het programma moet het digitale platform van Nestlé vervolledigen. De voorbije zes jaar werkte Nestlé met Chatter, dat door de overstap een belangrijke klant verliest. Marc Benioff, directeur van Salesforce, noemde Nestlé destijds het grootste project uit de geschiedenis van Chatter.

De migratie naar Workplace startte bij Nestlé negen maanden geleden en zal ook de volgende periode worden verder gezet. Inmiddels werkt al twee derde van het wereldwijde personeelsbestand van de onderneming op Workplace. In de Zwitserse vestigingen van de onderneming is de migratie al volledig afgerond.

Nestlé wil met de introductie van Workplace vooral zijn productiviteit verhogen. “Met Workplace kunnen we binnen de organisatie beter communiceren,” zeggen woordvoerders van de onderneming. “Het programma biedt een grotere vrijheid tot experimenteren en het delen van ideeën. Dit moet leiden tot producten die optimaal tegemoet komen aan de snel veranderende eisen van de consument.”

Financiële details over de aankoop van het programma werden niet meegedeeld. Bij de premium-versie van Workplace moet de gebruiker per individuele gebruiker maandelijks een vergoeding van 3 dollar betalen. Nestlé zegt alvast dat de introductie van Workplace het engagement bij zijn projecten duidelijk heeft doen toenemen. Ook leidde de introductie van het nieuwe programma tot een grotere samenwerking vanop mobiele apparaten.

Databescherming

Tijdens een ontwikkelaarsconferentie in mei vorig jaar kondigde Facebook de integratie van tientallen services van externe partijen – zoals Bloomberg, Google Drive of Adobe – in Workplace aan.

Facebook heeft het programma al aan meer dan dertigduizend klanten – waaronder multinationals zoals Walmart, Spotify, Starbucks, Club Med, Heineken en Danone – verkocht. Hoewel Facebook recent door verscheidene problemen met gegevensbescherming in het nieuws is gekomen, zegt Nestlé geen angst te hebben voor de samenwerking met het sociale netwerkbedrijf.

“Workplace werkt los van het eigen platform van Facebook,” zegt de multinational. “De gegevens zijn eigendom van Nestlé en worden ook door onze eigen diensten beheerd. Wij hechten groot belang aan de beveiliging van gegevens. Het systeem is ook volledig in overeenstemming met de regels voor de privacy-bescherming.”

“Er zijn inderdaad een specifieke login en wachtwoord nodig om Workplace te kunnen gebruiken,” aldus de Zwitserse krant Le Temps. “Er is tot nu toe ook geen enkel probleem rond de privacy-bescherming die het imago van het programma zou hebben kunnen aantasten.”

Meer