3 opmerkelijke trends domineren de globale luxesector en in alle drie vertolkt China een hoofdrol

Chinese consumenten nemen 90 procent van de globale groei in de verkoop van luxeproducten voor hun rekening. Dat blijkt uit een studie van het adviesbureau Bain & Company. Indien deze trend zich verderzet – en er is weinig reden om daaraan te twijfelen – zullen Chinese klanten in 2025 ruim 46 procent van alle aankopen van luxe-artikelen wereldwijd voor hun rekening nemen. 

Op een moment waarop de wereldeconomie lichtjes opnieuw de rug recht en opnieuw met 4 procent zou gaan groeien, dreigt de Chinese dominantie grote gevolgen te hebben. Met als grootste risico dat luxeproducten stilaan de exclusiviteit dreigen te verliezen die hen van andere producten onderscheidt. Want voor elk luxemerk dat in 2018 zijn verkopen met meer dan 25 procent zag stijgen, waren er twee die voldoening moesten nemen met een stijging van minder dan 10 procent.

Drie trends onderstrepen de Chinese dominantie op de markt voor luxeproducten:

1.Verjonging

Gu Dao/AP/ISOPIX

Steeds meer jongeren kopen luxeartikelen. Zowel de generatie Y (geboren tussen 1980 en 2000), als de generatie Z (na 2000) beschikken over middelen om luxeproducten te kopen. In 2019 waren ze goed voor 39 procent van alle aankopen, een cijfer dat tegen 2025 zou oplopen tot 55 procent. Deze globale tendens tekent zich voornamelijk af in China. Jongeren die daar geboren werden onder de – intussen geschrapte – éénkindpolitiek, beschikken vandaag over aanzienlijke financiële middelen. 

2. Repatriëring

AP

Luxe wordt steeds vaker lokaal, eerder dan internationaal gekocht. Toeristen waren in 2019 goed voor bijna een kwart van de globale groei van 11 procent in luxe-aankopen. Chinezen kochten voor 98 miljard euro luxeproducten, waarvan 30 miljard in eigen land. Goed voor een stijging van 26 procent. De Chinese markt lijkt zich te herstellen van een jarenlange strijd tegen corruptie en omkoping. Ook was sprake van een zekere over-exposure, waarbij vele multinationale concerns zich hadden laten verleiden om teveel in de verkeerde Chinese steden te investeren.

3. Aantal Europeanen dat luxeproducten koopt daalt

Cui Jingyin/AP/ISOPIX

Het aantal Europeanen dat luxeproducten koopt, daalt. Opmerkelijk genoeg stijgen de verkopen van luxe-artikelen op Europese bodem wel… dankzij de aankopen die Chinese toeristen verrichten. Met een stijging van 1 procent en een totale omzet van 88 miljard euro blijft Europa wel een belangrijke markt voor de luxesector.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.