De Europese autosector vreest dat de overstap naar elektrische aandrijving tot een belangrijk verlies aan arbeidsplaatsen zal leiden. Tot nu toe heeft het beleid voor die problemen nog geen oplossing gevonden. Dat zegt Lionel Laurent, Europees correspondent van het persbureau Bloomberg. De Europese autosector heeft drie miljoen mensen in dienst. Voor hen is de overgang naar de nieuwe technologie een bron van grote onrust.
“In de toekomst zullen er in de autosector waarschijnlijk minder banen noodzakelijk zijn,” betoogt Lionel Laurent. “Elektrische voertuigen hebben immers minder onderdelen nodig en vergen ook minder onderhoud dan wagens met verbrandingsmotoren.”
“De situatie wordt nog verergerd door de automatisering, de brexit en de Amerikaanse handelsoorlogen. Maar ook de bredere industriële achtergrond toont weinig redenen tot optimisme. De maakindustrie had vorig jaar in het binnenlandse product van de Europese Unie een aandeel van 14 procent. Dat is ruim 5 procentpunt minder dan in het begin van de jaren negentig van de voorbije eeuw.”
Populisme
“Deze situatie is niet gunstig voor de politieke leiders die de tewerkstelling proberen te beschermen om de aantrekkingskracht van populistische rivalen te kunnen afremmen,” benadrukt Laurent. “Het beleid moet dan ook dringend werk maken van een gerichte aanpak. Momenteel lijkt die benadering weinig coherent.”
“Dat blijkt al uit de ongelukkige inmenging van de Franse overheid in de plannen van autobouwer Fiat-Chrysler om een fusie met Renault tot stand te brengen. Die operatie had de intentie om een bedrijf te creëren dat beter was uitgerust om de transformatie van de industrie aan te kunnen. Maar de overheid had vooral aandacht voor andere belangen.”
“Werknemers zijn vaak verrast door de snelheid waarmee technologie het bedrijfsleven overspoelt,” erkent Laurent. “Dat geldt echter ook voor het beleid. Terwijl de overheid zich in eindeloze debatten verliest, hebben vele autobouwers en andere fabrikanten al aanzienlijke budgetten voorzien voor de uitbouw van nieuwe activiteiten.”
“Men moet er daarbij rekening mee houden dat elektrische wagens in de Europese Unie mogelijk over drie jaar al goedkoper zouden kunnen zijn dan hun traditionele tegenhangers. Dat is drie jaar eerder dan de oorspronkelijke schattingen. Dit maakt duidelijk dat de markt bijzonder snel kan veranderen.”
Geen wondermiddel
“Die evoluties hadden alarmbellen moeten doen luiden over een mogelijke impact op de werkgelegenheid in de sector,” zegt Laurent nog. “Het beleid ervaart echter bijzonder veel moeite om op een dreigend verlies aan vaardigheden en arbeidsplaatsen adequaat te reageren.”
“De Duitse vakbond IG Metall schuift vooral een omscholing van arbeidskrachten als een mogelijke oplossing naar voor. Dat is echter geen wondermiddel. Dit blijkt duidelijk bij het Globalization Adjustment Fund van de Europese Unie, dat gemengde resultaten moet melden.”
“Het is bovendien de vraag of een loutere herschikking van de arbeidsmarkt voldoende zal blijken als de economische groei en productiviteit van Europa niet snel verbeteren,” zegt Laurent. “Er is voor al deze problemen geen magische oplossing. Maar de Europese leiders moeten veel sneller in actie komen om de knelpunten te kunnen aanpakken.”