Meer thuisgebleven, meer tijd gehad om de beleggingsportefeuille even nader te bekijken en dus in crypto te investeren. Dat is kort gesteld de analyse van cryptobroker LiteBit. Het aantal transacties in cryptoland is tijdens de crisis met 20 procent gestegen.
Op de klassieke beurzen volgde crash na crash, maar op de cryptobeurzen heerste tijdens de coronacrisis een hoerasfeer. Tijdens de coronacrisis werd er maar liefst 20 procent meer belegd in cryptomunten dan voorheen. ‘Op 12 maart kreeg de bitcoinmarkt een stevige knauw’, zegt Olivier van Duijn, CEO van LiteBit en in een vorig leven directeur van de Nederlandse e-commercegigant Marktplaats. ‘Maar op 17 maart bereikte de bitcoinmarkt zijn normale niveau en nadien zien we een soort corona-effect.’
Van Duijn zit al anderhalf jaar in de grootste stoel bij LiteBit, een van de oudste cryptobrokers in Nederland. LiteBit was meteen ook de eerste die zogenaamde altcoins aanbood, andere cryptomunten dan bitcoin. LiteBit is actief in de meeste Europese landen en telt 650.000 klanten in zijn portfolio, waaronder 36.000 Belgen.
Dat corona-effect kan van Duijn dus best goed plaatsen, uit zijn ervaring met Marktplaats. ‘Daar zag je ook: als mensen meer thuiszitten, dan worden ze actiever online. Mensen keken al snel naar cryptomunten als investering.’ Dat verklaart de plotse versnelling in het aantal beleggingen.
De zogenaamde halving heeft daar volgens van Duijn eerder weinig mee te maken. ‘De halving, daarvan wisten we een jaar op voorhand wanneer die ging gebeuren. Dus die was al een achttal maanden geleden berekend in de beleggingen. Nee, dit is een teken dat mensen in tijden van crisis cryptomunten als een safe haven beginnen te zien.’ De markt wordt dus volwassen, de brokers ook.
De Belgische cryptobelegger: niet zo heel anders
In België, waar LiteBit dominant is als het op cryptobeleggen aankomt, ziet van Duijn zowat hetzelfde patroon als in de andere Europese landen. ‘Het is een heel divers portfolio aan klanten. Maar breed gesproken heb je twee soorten beleggers in crypto’, zegt Van Duijn. ‘Enerzijds de ervaren ondernemers. Ze zijn 30 tot 45 jaar oud, ze zijn rationeel en geïnformeerd. Ze blijven rustig en vooral: ze vinden crypto gewoon een leuke belegging en ze zoeken een onafhankelijke en betrouwbare partner’.
Maar ook minder ervaren beleggers komen dankzij platformen als LiteBit bij crypto terecht. ‘Die zijn meestal jonger dan 30, ze willen er gewoon geld mee verdienen. Dat betekent dat ze structureel een groter deel van hun spaargeld investeren, maar ook een beetje emotioneler reageren en bijvoorbeeld sneller kopen en verkopen.’
Dat sneller kopen en verkopen zit in de cryptomarkt in de lift. Bij LiteBit hebben ze een app, waardoor zeker die laatste categorie steeds sneller reageert op schommelingen in de markt. Ook dat verklaart dus die stijging in het aantal cryptotransacties.
Wild, wild crypto
Het mag duidelijk zijn: crypto is al lang niet meer het wilde westen van vijf of zelfs twee jaar geleden. De groeiende markt betekent ook echter een nieuw net van regelgeving. Die moet een tussentijdse sprint maken. Een bedrijf als LiteBit is intussen al zeven jaar bezig, maar moet plots plooien naar nationale wetgeving.
‘In Duitsland, waar de wetgeving het strengst is, hebben we ons dossier ingediend. We zijn vol vertrouwen dat we die vergunning zullen krijgen’, zegt van Duijn. ‘Ook in Nederland is dat het geval, we verwachten dat binnenkort voor alle landen van de Europese Unie.’
Het spel verandert dus wel. Dat merkt van Duijn ook aan de klanten. ‘Die zijn op zoek naar een gebruiksvriendelijke broker, die ook vragen kan beantwoorden’, zegt hij daarover. ‘Wij hebben daarop ingezet. We hebben specifiek mensen met veel ervaring in de financiële wereld aangetrokken, mensen die goed weten hoe ze met platformen moeten werken en die weten hoe compliancy-wetgeving werkt. Dat vragen mensen ook: betrouwbaarheid.’ Was LiteBit zeven jaar geleden nog een pionier, die als enige Nederlandse broker een handelsplatform creëerde waar met euro’s Bitcoins en ook altcoins konden worden gekocht, dan is het bedrijf nu een oude rot, met een stabiel aanbod van een vijftigtal coins.
‘Het grootste stuk van de handel, meer dan 50 procent, zit nog altijd in bitcoin. Daar zit nog veel groei op en mensen beginnen het wat te zien als een belegging in goud. Maar ook andere coins, zoals ChainLink, doen het goed. Die haken ook in op smart contracts verbinden met data pools en dat is voor veel bedrijven erg aantrekkelijk. Dus daar zetten we op in. We werken met een aantal parameters om te beslissen of we een munt aan de klant aanbieden, zoals veiligheid, het concept achter de munt en het handelspotentieel.’
Bellen en hulp vragen
Het pionierswerk is dus grotendeels achter de rug. Waar u vroeger voor uw cryptobeleggingen op zoek moest op obscure fora in de uiterste hoeken van het internet, kan u nu gewoon een belletje plaatsen. Crypto groeit dus niet alleen in de aantallen. Met de jaren ervaring, komt er een service die verdacht veel doet denken aan traditioneel bankieren. ‘Mensen vinden het fijn dat ze bij ons gewoon de telefoon kunnen oppikken en hulp vragen.’
Met die service hopen ze bij LiteBit niet alleen marktleider te blijven in de Benelux. Voor dit jaar mikt de broker op een verdubbeling van het klantenbestand in België. Binnen vijf jaar hoopt het bedrijf van de Rotterdammer ook Europees marktleider te zijn.
Lees ook: