De Duitse autobouwer Volkswagen heeft op frauduleuze manier 400 miljoen euro in leningen van de European Investment Bank toegewezen gekregen om de motor te bouwen die de basis van het befaamde ‘Dieselgate’-schandaal vormt. Dat zeggen medewerkers van de OLAF (Office Européen de la Lutte Antifraude), dat is de anti-fraude waakhond van de EU.
In september 2015 raakte bekend dat 11 miljoen dieselmotoren van Volkswagen werden uitgerust met software die het mogelijk maakte om de resultaten van uitstoot-testen te vervalsen. De uitstoot van koolstofdioxide (CO2) en stikstofdioxide (NOx) bij deze motoren lag soms tientallen keren hoger dan de grenzen die in Europa en de VS wettelijk worden getolereerd.
3 mega-schandalen
De Duitse auto-industrie raakt steeds meer in nauwe schoentjes. Naast het gesjoemel met de resultaten van de uitstoot-testen, raakte een aantal weken geleden bekend dat de 5 grootse Duitse autobouwers – Audi, BMW, Porsche, Volkswagen en Daimler – jarenlang samen akkoorden hadden gesloten om de concurrentie te vervalsen.
OLAF startte in november 2015 een onderzoek naar de financiering die de Europese Investeringsbank EIB – de bank die voornamelijk infrastructuur- en ontwikkelingsprojecten financiert – in 2009 aan Volkswagen had toegestaan. Met het geld zou de grootste autoproducent ter wereld een motor ontwikkelen die de steeds strengere uitstootregels in zowel de EU als de VS kon respecteren. Maar de onderzoekers komen nu tot de conclusie dat die lening werd toegestaan op basis van ‘leugens’ en ’teleurstelling’.
Openbaar aanklager bekijkt of er een rechtszaak komt
Het geld kwam terecht bij Volkswagens EA 189 dieselmotor, ondanks ‘dat toplui in het bedrijf al wisten dat dit model enkel de opgelegde normen zou halen door bedrieglijke software in de motor te installeren.’ Volgens de EU werd dat nooit aan Europa gemeld en zou de EIB de lening nooit hebben toegestaan indien ze alle elementen van het dossier had gekregen.
De EU vond niettegenstaande geen bewijzen dat het EIB-geld rechtstreeks was gebruikt om de bedrieglijke software te ontwikkelen, iets waarover de voorbije 18 maanden in de pers werd gespeculeerd. De lening werd in 2014 volledig terugbetaald. De openbaar aanklager van de stad Braunschweig bekijkt nu of alsnog een rechtszaak tegen VW moet worden opgestart.
Waarom is dit belangrijk?
“Het land dat er zo op gebrand is anderen te berispen, de strikte naleving van de EU-regels inzake fiscaliteit te eisen en de zuiderse landen graag afspiegelt als ziekelijk corrupte staten, valt nu zelf in de beerput. ’s Lands verheerlijkte automobielindustrie , zijn grootste ingenieursbedrijf en zijn grootste bank – kreunen onder de schandalen. Dat Berlijn vals spel vermoedde, maar een oogje dichtkneep, wordt almaar makkelijker te veronderstellen.”