Over leiderschap is al veel gezegd en geschreven. Elk boek, elke cursus en elke opleiding denkt de wijsheid daarover in pacht te hebben. Ook Google houdt zich al jaren bezig met onderzoek naar teamleiders en managers. Om het half jaar komt de internetgigant met bijgewerkte resultaten, onder de naam ‘Project Oxygen’. Hieronder het recentste lijstje.
1. Goede coach
Een goede manager gebruikt problemen als leermomenten. Hij of zij begeleidt het team en deelt inzichten. Op die manier kunnen de medewerkers ervaring opdoen en groeien in hun rol.
2. Versterkt het team
Een echte teamleider geeft medewerkers de vrijheid die ze nodig hebben: om hun ideeën uit te werken, risico’s te nemen én fouten te maken. Ze zorgen ook voor flexibele planningen en werkomgevingen.
3. Creëert een inclusieve teamomgeving
In het ideale team zijn medewerkers er zeker van dat collega’s elkaar niet in verlegenheid zullen brengen. Het team mag fouten maken, vragen stellen of een nieuw idee aanbrengen. Vertrouwen is de sleutel, en een goede manager zorgt voor dat vertrouwen.
4. Productief en resultaatgericht
De beste managers geven het goede voorbeeld. Ze zijn niet bang om hun mouwen op te stropen en mee aan het werk te gaan. Op die manier motiveren ze hun team om hetzelfde te doen.
5. Goede communicator
Een goede baas luistert. Zo kunnen ze hun medewerkers beter begrijpen en empathisch reageren. Maar de manager is ook transparant en deelt informatie. Medewerkers weten graag de reden voor een bepaalde beslissing.
6. Ondersteunt loopbaanontwikkeling
Managers moeten zowel complimenten als kritische feedback geven. Ze vinden het ook belangrijk om hun medewerkers te helpen bij het bereiken van hun persoonlijke doelen. Als dat lukt, werkt dat motiverend voor de ploeg.
7. Heeft een strategie en visie
De ideale manager weet waar het team nu staat, waar het naartoe moet en hoe het daar raakt. Dankzij goede communicatie blijft het team op koers en weet elke collega wat hij of zij moet doen.
8. Heeft technische kennis
Als een manager een nieuwe afdeling onder zijn hoede krijgt, dan neemt hij of zij de tijd om te begrijpen hoe het team werkt. De teamleider observeert en bouwt vertrouwen op vooraleer veranderingen door te voeren.
9. Werkt effectief samen
Een goede manager ziet zijn team of afdeling niet als een eiland. Hij of zij zorgt ervoor dat het team zich inschakelt in het grotere geheel van het bedrijf.
10. Neemt beslissingen
De ideale baas beslist weloverwogen, maar niet impulsief. Hij of zij durft beslissingen nemen, zelfs als niet iedereen het daarmee eens is. En eenmaal dat besluit is genomen, verandert het niet meer.