1.000 euro premie voor wie personeel aanbrengt en zelf heftruckchauffeurs opleiden: zo wanhopig zijn onze bedrijven om werknemers te vinden

Er komen maar zo weinig kandidaten opdagen dat Vlaamse bedrijven zich van hun creatiefste kant moeten laten zien om snel te kunnen aanwerven. Zonder de nieuwe werkkrachten kunnen ze niet meesurfen met de economische expansie na de coronadip.

Het Oost-Vlaamse transportbedrijf Xwift heeft 25 vacatures die maar niet ingevuld raken, het Gentse techbedrijf Deliverect zoekt 150 medewerkers en de West-Vlaamse vloerbekleder Unilin zoekt maar liefst 350 collega’s. Ze zijn lang niet de enige Vlaamse bedrijven die met de handen in het haar zitten omdat ze maar geen personeel vinden. Uit een enquĂŞte van werkgeverskoepel Voka blijkt dat 2 op 3 bedrijven die willen aanwerven, grotere moeilijkheden dan normaal ondervinden om geschikt personeel te vinden.

Aanbreng- Ă©n tekenpremie

Xwift heeft daarom beslist om met financiële prikkels te werken. Om het even wie die het transportbedrijf aan een nieuwe chauffeur helpt, krijgt een aanbrengpremie van 1.000 euro bruto: 500 euro in de eerste week na de opstart van het voltijdse contract en nog eens 500 euro bij een verlenging van het contract na drie maanden. De chauffeur zelf wordt gelokt met een tekenpremie van 2.000 euro.

“Via de klassieke weg werknemers vinden, lukt niet”, klinkt de uitleg van Xwift. “Vrachtwagenchauffeur is al jaar en dag een knelpuntberoep, maar sinds begin deze zomer gaat het nog harder dan ooit. Na een dip door de coronacrisis, is de transportsector vandaag overbevraagd en is er dan ook een stevige war for talent aan de gang.”

Employer branding

Unilin lanceerde de internationale mediacampagne “Unimpossibles” om volk te rekruteren. Dat heet employer branding in HR-jargon: een positief imago als werkgever opbouwen om talenten aan te trekken Ă©n te behouden. “Zonder bijkomend sterk talent kunnen we onze ambitieuze groeiambitie niet waarmaken. Investeren in onze bedrijfscultuur en in onze bekendheid als werkgever is een pure noodzaak geworden”, zegt CEO Bernard Thiers.

De campagne is echter ook een alarmkreet richting overheid. Door het chronische tekort aan geschikt personeel dreigt niet alleen Unilin, maar de bredere Vlaamse economie kansen te missen.

“Wachten op de ideale kandidaat is vandaag niet meer aan de orde”, zegt het bedrijf. Voor een job als heftruckchauffeur bijvoorbeeld kan iemand zonder rijbewijs voor heftrucks en zonder enige ervaring rechtstreeks bij Unilin een opleiding volgen om zich ter plaatse klaar te stomen voor een job bij het bedrijf. (mah)

Lees ook: West-Vlaamse bedrijven moeten personeel zoeken tot in Wit-Rusland en OekraĂŻne

Meer
Laatste update:
Laatste update:
Lees meer...
Markten
BEL20