Zwitserse uurwerkmakers vinden geen verweer tegen slimme horloge

De export van Zwitserse luxehorloges is de voorbije 12 maanden met 13 procent gedaald. Verwacht wordt dat 2019 het jaar zal zijn waarin het kleinste aantal luxe-uurwerken werd uitgevoerd in de voorbije 35 jaar.

De opkomst van de smartwatch heeft de Zwitserse horloge-industrie wel degelijk rake klappen toegebracht. Zo is het Amerikaanse techconcern Apple ondanks zijn continue focus op de iPhone nu ook de grote winnaar in de markt voor de zogenaamde wearables. Wat 5 jaar geleden nog onwezenlijk bleek is ondertussen realiteit geworden: een Amerikaans techbedrijf is vandaag de grootste horlogeverkoper ter wereld en verkoopt meer polshorloges dan alle Zwitserse uurwerkmakers samen.

Time Magazine noemde de Apple Watch recent een van de 10 beste gadgets van het voorbije decennium.

Apple Watch op 5 jaar best verkopende horloge ter wereld

Toch zal de smartwatch niet noodzakelijk het einde van de traditionele horloge-industrie inluiden. Velen maken de vergelijking met de jaren zeventig van vorige eeuw. Toen waren de quartz horloges razend populair, maar de horloge-industrie vond uiteindelijk het gepaste antwoord.  

De introductie van quartz en microprocessoren zorgde er toen voor dat het niet langer een uitdaging was om een accurate tijdsbepaling te garanderen. Tijdsbepaling werd eigenlijk een triviale taak. Die evolutie had de industrie  van de luxehorloges compleet kunnen vernielen. Maar de sector slaagde er in om te overleven door zichzelf opnieuw uit te vinden als een producent van bijzondere sieraden. 

Wel is er reden tot ongerustheid. Niet enkel is de in 2014 gelanceerde Watch van Apple ondertussen de  best verkopende horloge ter wereld geworden. Steeds meer consumenten laten dure Rolexen en andere luxemerken links liggen. Ze schaffen zich een smartwatch aan die vaak minder dan 200 euro kost.

Duurdere exemplaren

Zhou Jianping/AP/ISOPIX

De Zwitserse horlogemakers hebben hun inspanningen ondertussen net naar steeds duurdere exemplaren verlegd. Maar het blijft afwachten of dat de goede strategie is. Niet-officiële verdelers verkopen merkhorloges ook tegen mega-kortingen, een tactiek die merken onvermijdelijk schade toebrengt. Eerder dit jaar raakte bekend dat de Swatch Group zijn eigen horloges bij officiële verdelers terugkoopt. Ze wil ze later tegen een hogere prijs terug in de markt te zetten. Het bedrijf hoopt op die manier te compenseren voor een deel van de verliezen die ze bij onofficiële verdelers lijdt.

Ook oogt de onmiddellijke toekomst weinig rooskleurig. Donderdag raakte bekend dat Britse consumenten voor de vierde maand op rij minder geld uitgaven. Ook in Hongkong – traditioneel een verzamelplaats voor kopers van luxe-uurwerken – blijven de consumentenuitgaven dalen als gevolg van de sociale onrust. Winkels blijven gesloten, of de kopers blijven gewoon thuis.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.