Zwitserse spoorwegmaatschappij heeft langste trein van de wereld

De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn heeft met een trein van bijna twee kilometer lengte in het kanton Graubünden een traject over de iconische spoorverbinding tussen Preda en Alvaneu afgelegd. Daarmee vestigde Rhätische Bahn een nieuw wereldrecord. Geen enkele maatschappij zette ooit een langere passagierstrein op de sporen.

Tot nu toe stond de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) met de langste trein voor het vervoer van reizigers uit de geschiedenis in het Guinness Book of Records.

Honderd wagons

De nieuwe recordtrein bestond uit honderd wagons. Daarbij werden vijfentwintig treinen met vier wagons aan elkaar gekoppeld. In totaal slaagde Rhätische Bahn, die het treinverkeer binnen de grenzen van het kanton Graubünden organiseert, met die configuratie een lengte van 1,91 kilometer te bereiken.

De nieuwe recordrit werd uitgevoerd op een deel van de beroemde spoorverbinding Albula-Bernina Bahn, een traject van ruim honderddertig kilometer door een spectaculair alpenlandschap dat veertien jaar geleden in de werelderfgoedlijst van de Unesco werd opgenomen. De trein legde het traject tussen Preda en Alvaneu, met een totale afstand van vijfentwintig kilometer, af in vijfenveertig minuten.

De reis van de trein ging door tweeëntwintig tunnels, die op sommige locaties in een spiraal door het gebergte lopen. Daarnaast omvatte het traject achtenveertig bruggen, met inbegrip van het beroemde Landwasser Viaduct, dat 75 meter boven een ravijn uittorent. De recordpoging werd langs de route van de trein door duizenden spoorwegliefhebbers gevolgd.

Verjaardag

Renato Fasciati, chief executive van Rhätische Bahn, beklemtoonde dat zijn maatschappij met de recordpoging een bijzondere feestdag voor de Zwitserse spoorwegen wou vieren. In Zwitserland maakte immers 175 jaar geleden de eerste trein zijn debuut.

“Maar dit was tevens een gelegenheid om de aandacht te vestigen op een aantal technologische realisaties die Zwitserland op zijn naam heeft kunnen schrijven”, stipte Fasicati aan. “Er moesten ook bij de recordrit een aantal uitdagingen worden overwonnen.”

Hij verwees daarbij naar de zeven machinisten, ondersteund door eenentwintig technici, die ervoor moesten zorgen dat de vijfentwintig verschillende treinstellen compleet synchroon zouden werken. “Alle treinen dienden immers op dezelfde ogenblikken te versnellen en af te remmen”, verduidelijkte de Zwitserse spoorbaas. “De leiding van het hele gebeuren berustte bij de eerste machinist.”

In Zwitserland is het treinvervoer een cruciaal transportmiddel. Er zijn weinig landen in de wereld waar het spoorwegnet op een even grote dichtheid kan bogen als Zwitserland. De eerste rit van de Zwitserse spoorwegen werd 175 jaar geleden uitgevoerd tussen Zürich en Baden. De trein legde de afstand van drieëntwintig kilometer af in drieëndertig minuten.

De Rhätische Bahn lost in het Guinness Book of Record de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS af. Die haalde eenendertig jaar geleden het wereldrecord met een trein van 1,73 kilometer lang. De Belgische trein, bestaande uit zeventig wagons, legde een traject tussen Gent en Oostende over een afstand van 62,5 kilometer af in een uur en elf minuten.

Meer