Het bedrijf Eurotube wil in de Zwitserse gemeente Collombey-Muraz, in het departement Wallis, een proefinfrastructuur voor ultrasnel vervoer bouwen. Dat hebben Doré de Morsier en Gerard Güell, de oprichters van Eurotube, bekendgemaakt.
Het idee achter hun technologie is gebaseerd op de Hyperloop, het futuristisch treinconcept van Elon Musk, die capsules met reizigers of cargo door luchtledige buizen wil laten reizen aan snelheden tot meer dan duizend kilometer per uur. Op dit ogenblik staat het record op 323 kilometer per uur, gerealiseerd in een proefopstelling van 1,6 kilometer in Californië.
Beton
Eurotube wil een proefopstelling van drie kilometer lengte en een diameter van twee meter. Het experiment zou worden voorzien in de industriële zone van Collombey-Muraz en het treinstation van Vionnaz. Het buizenstelsel van Eurotube wordt gebouwd in beton, terwijl de Hyperloop van een stalen constructie gebruik wil maken.
Het Zwitserse project – dat de werknaam AlphaShell meekreeg – werd ontwikkeld in samenwerking met de École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL). Wanneer de voldoende vergunningen worden verkregen, zou Eurotube de proefopstelling in de loop van volgend jaar in gebruik willen nemen.
“Geraamd moet worden dat de ontwikkeling van de technologie mogelijk tien jaar in beslag zou kunnen nemen”, benadrukte Doré de Morsier. Bij het proefproject zou een investering van 30 miljoen Zwitserse frank betrokken zijn. De werken zouden aan een tiental personen werk kunnen bieden.
Internationale metro
Eurotube merkt op dat al verscheidene potentiële privépartners interesse hebben getoond. Namen werden echter niet genoemd. Wel werd gemeld dat de Zwitserse Chemins de Fer Fédéraux (CFF) bij het project zijn betrokken. De initiatiefnemers hopen met hun installatie vooral een aantal Europese teams te kunnen aantrekken die rond de technologie willen werken.
Daarbij wil Eurotube ook een competitie opzetten die de vergelijkbaar is met de Hyperloop Pod Competition, die de bedoeling heeft om zo snel mogelijk een capsule te ontwikkelen. “De competitie van Hyperloop mikt uitsluitend op universiteiten, maar Eurotube wil het initiatief ook open zetten voor bedrijven en startups uit heel Europa”, zegt Doré de Morsier.
Hij voegt eraan toe dat over twintig jaar een operationeel transportsysteem aan hoge snelheden operationeel kan zijn. Hij voorziet bovendien ook mogelijkheden voor een netwerk dat alle grote steden van Europa zou kunnen verbinden, waardoor een supersnelle internationale metro zou kunnen worden uitgebouwd.