Zwitserland heeft de beste markt voor online handel van de hele wereld. Daarmee wordt Nederland naar de tweede plaats teruggewezen. Dat blijkt uit een rapport van de United Nations Conference on Trade and Developement (Unctad), gebaseerd op een analyse van de online handel in 152 landen twee jaar geleden.
Zwitserland behaalde een score van 95,9 procent. Dat is wel 0,1 procent minder dan het jaar voordien, maar toch stijgt het land van een tweede naar een eerste plaats. Vorig marktleider Nederland verloor immers 0,7 procent en eindigde op 95,8 procent. De derde plaats wordt ingenomen door Denemarken, gevolgd door Singapore en het Verenigd Koninkrijk.
Europa
De top tien bestaat verder uit Duitsland, Finland, Ierland, Noorwegen en Hongkong. De verschillen aan de top van de rangschikking zijn bijzonder klein. De totaalscores van de eerste en tiende positie liggen amper 4,1 procent uit elkaar.
België staat met een score van 86,8 procent op een 21ste plaats. Het land verloor daarmee één plaats tegenover vorig jaar, waarbij met Japan van positie werd verwisseld.
Helemaal onderaan staat Niger met een score van 5,6 procent, voorafgegaan door Tsjaad (7,1 procent), Burundi (8,3 procent) en de Comoren (12 procent). De posities onderaan de rangschikking bleven ongewijzigd tegenover het jaar voordien.
‘Europa blijft veruit het best voorbereid op e-commerce’, merken de onderzoekers op. ‘Tegelijkertijd moet vastgesteld worden dat de minst ontwikkelde landen ook de minst sterke online handel kennen. De zwakte van die landen moet worden aangepakt om de verdere digitale transformatie te kunnen garanderen en een inclusieve ontwikkeling te promoten.’ Ontwikkelingslanden die op het gebied van e-commerce het verst zijn gevorderd, situeren zich meestal in Azië.
‘De uitbarsting van de coronapandemie is een opmerkelijke basis gebleken voor een sterke groei van de e-commerce, maar die voordelen waren uitsluitend voorbehouden voor de bevolking die de kans heeft om online te winkelen.’
Bankrekening
Het wereldwijde marktleiderschap van Zwitserland wordt door een aantal concrete cijfers duidelijk gemaakt. De onderzoekers wijzen er immers op dat 97 procent van de Zwitserse bevolking twee jaar geleden van het internet gebruikt maakte, terwijl 98 procent van de gezinnen over een bankrekening beschikte.
Verder bleek dat 99,9 procent van de Zwitserse gezinnen beroep deed op allerhande besteldiensten. Daarnaast kon worden vastgesteld dat 95 procent van de prioritaire verzendingen binnen één werkdag geleverd, waarbij tevens werd opgemerkt dat de Zwitserse postdiensten op een hoge betrouwbaarheid kunnen terugvallen. Tenslotte kent het land ook een grote densiteit op het gebied van bankfilialen en online shops.
‘Ruim 75 procent van de Zwitserse bevolking deed beroep op e-commerce’, zeggen de onderzoekers nog. ‘Dat is beduidend hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 27 procent. In de rijke landen kan weliswaar een gemiddelde score van meer dan 50 procent worden gemeld, maar in de armste naties blijkt amper 2 procent aan e-commerce te kunnen doen.’