Het Aziatische land vervangt dit jaar nog 140 veerponten met elektrische versies. Een scheepsbouwer uit Busan slaagt hiervoor de handen in elkaar met het Zwitserse techbedrijf ABB.
Zuid-Korea zet niet alleen stevig in op elektrische auto’s, het land gaat dit jaar ook een groot deel van haar boten elektrisch maken. De scheepswerf Haemin Heavy Industries gaat hiervoor zorgen, samen met de Zwitserse technologie-expert ABB. Die laatste heeft eerder al ervaring opgedaan met veerboten in de Verenigde Staten. Ze maakten vorig jaar voor P&O Ferries in de staat Washington een aantal elektrische boten.
Onbemande schuiten
Tegen 2030 zouden er 140 duurzame veerponten klaarliggen in de haven van Busan. Elke boot zou ongeveer 100 reizigers kunnen vervoeren aan een topsnelheid van 13 knopen, of ruwweg 24 kilometer per uur. Een volledige heen- en terugreis met de veer duurt een uurtje.
De elektrische aandrijving gebeurt bij schepen ook met batterijen. Elke schuit is voorzien van twee batterijen die goed zijn voor één megawattuur. Daarmee kan zo’n vaartuig vier ritjes maken tussen oplaadtijden. De batterijen zullen overnacht worden opgeladen. ABB zal hiervoor een uniek net-distributiesysteem optrekken in de Koreaanse stad.
Ook opvallend: de boten zullen vanop afstand bestuurd worden vanuit een controlecentra dat ABB ook deze keer zal voorzien. Eigenlijk zijn de veerponten dus grote drones op het water.
Koreaanse Green New Deal
Het project kadert in de Zuid-Koreaanse inspanningen om tegen 2050 de CO2-uitstoot fors naar beneden te trekken. Het land werd vorig jaar op de vingers getikt omdat ze hun uitstoot nog moeten halveren als ze doelstellingen van het Parijs-akkoord willen halen.
Zuid-Korea doet wel haar best voor het klimaat. Vorig jaar kwamen de Koreanen op de proppen met een eigen Green New Deal. Het land is één van de grootste scheepsbouwers in de wereld en nam vanzelfsprekend het streefdoel van eco-vriendelijke schepen op in het nieuwe beleid.