Key Takeaways
- Zuhal Demir (N-VA) bezoekt Londen om van de beste Britse onderwijsinstellingen te leren om de scores voor natuurwetenschappen en wiskunde te verbeteren.
- Vlaanderen wil iets doen aan de dalende prestaties van zijn leerlingen op het gebied van wetenschappen en wiskunde, een achteruitgang die steiler is dan in andere regio’s.
- Er zullen nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs worden vastgesteld, en de algemene academische normen worden verhoogd met de hulp van internationale experts.
Zuhal Demir, de Vlaamse minister van Onderwijs, begint maandag en dinsdag aan haar eerste officiële reis sinds haar aantreden naar Londen. Dat meldt Belga. Het doel van dit bezoek is om inspiratie op te doen bij enkele van de meest gewaardeerde onderwijsinstellingen van Groot-Brittannië, omdat Vlaanderen iets wil doen aan de dalende prestaties van zijn leerlingen in wetenschappen en wiskunde.
Demirs reisprogramma omvat een bezoek aan de West London Free School, onlangs door de conservatieve krant Sunday Times uitgeroepen tot de beste school in Londen. Ondanks het feit dat het geen elite-instelling is, kan de school bogen op uitzonderlijke academische prestaties, waarbij een aanzienlijk deel van de kansarme leerlingen resultaten behaalt die hen binnen de nationale top 1 procent plaatsen.
Internationaal TIMSS-rapport
Op dinsdag zal Demir een ontmoeting hebben met Katharine Birbalsingh, directrice van de Michaela Community School, door de Britse media vaak England’s toughest headmistress genoemd. De school staat bekend om haar gedisciplineerde aanpak, waarmee Birbalsingh voortdurend uitstekende resultaten heeft behaald sinds ze Michaela ongeveer tien jaar geleden oprichtte.
Deze reis volgt op een internationaal TIMSS-rapport, waaruit blijkt dat de wiskunde- en wetenschapsvaardigheden van tienjarigen in Vlaanderen sterker afnemen dan in welke andere regio dan ook. Ter vergelijking stond het Verenigd Koninkrijk ongeveer tien jaar geleden voor soortgelijke uitdagingen, maar behoort het nu tot de Europese top in internationale beoordelingen. Dit is voornamelijk te danken aan de nadruk op kennisoverdracht en duidelijke onderwijsrichtlijnen.
Demir pleit voor nieuwe minimumdoelen
Onder leiding van onderwijsprofessor Daniel Muijs van Queen’s University Belfast pleit Demir voor nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs in Vlaanderen en voor het verhogen van de algemene academische normen. Muijs, die eerder aan het hoofd stond van de onderzoekseenheid van de Britse onderwijsinspectie, zal Demir vergezellen tijdens haar bezoek aan Londen. Ze zullen maandag vergezeld worden door prominenten van Vlaamse onderwijskoepels en leden van de pers, die een uitgebreide briefing zullen krijgen over het nieuw geïmplementeerde kennisrijke curriculum.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!