Apple heeft maandag de Vision Pro, de eerste VR-en AR-headset van de techgigant, voorgesteld. Mark Zuckerberg, de CEO van Meta, is niet onder de indruk.
Zuckerberg bekritiseert de Vision Pro van Apple: “In elke demo zie je een persoon alleen op een bank zitten”

Waarom is dit belangrijk?
Vision Pro is het eerste nieuwe product dat Apple uitbrengt sinds de Apple Watch in 2014. Vraag is in welke mate de headset nuttig is, wetende dat je er 3.499 dollar voor moet op tafel leggen.In het nieuws: Zuckerberg is alvast geen fan van de Vision Pro. Dat meldt The Verge. Dat is in ieder geval niet wat hij wil bereiken met Meta.
“Zeven keer duurder dan onze bril”
De details: De topman van Meta bekritiseert zowel de prijs als de waarden van Apple.
- Zuckerberg heeft eerder deze week samengezeten met de werknemers van zijn bedrijf. The Verge, die aanwezig kon zijn bij die bijeenkomst, meldt dat hij van de gelegenheid gebruikt heeft gemaakt om met zijn medewerkers te praten over de Vision Pro. Volgens hem is het toestel niet revolutionair genoeg om het prijskaartje van 3.499 dollar te rechtvaardigen.
- Volgens de miljardair weerspiegelt de aankondiging van maandag het verschil tussen de “waarden en visie” van Apple en Meta. “Wij gaan voor toegankelijkheid en betaalbaarheid,” legde hij uit.
- “Bij Apple hebben ze nog geen magische oplossingen gevonden voor de beperkingen van de natuurkundige wetten die onze teams nog niet hebben onderzocht en bedacht”, aldus Zuckerberg. “Daarenboven kost de bril zeven keer zoveel als die van ons. Het toestel vereist nu zoveel energie dat je een batterij en een draad nodig hebt om het te gebruiken.”
- Naast de prijs en het gebrek aan innovatie bekritiseerde Zuckerberg ook het concept zelf van de Vision Pro.
- “In elke demo die ze toonden, zagen we een persoon die alleen op een bank zat. Dat is één visie van wat de toekomst van het computergebruik kan zijn, maar het is niet mijn visie,” zei hij.
- Sommigen zullen snel reageren dat Meta’s veelgeprezen metaverse zelf sociale isolatie in de hand werkt, maar Zuckerberg antwoordt dat het tegenovergestelde waar is: het doel is om “mensen op een nieuwe manier met elkaar te laten communiceren en zich op een nieuwe manier verbonden te voelen”. “Sociaal” zou de kern van de metaverse zijn.
Context: Meta’s Quest 3 is onderweg.
- Een paar dagen voor de aankondiging van de Apple Vision Pro onthulde Meta de nieuwe versie van zijn mixed reality headset: de Quest 3.
- Het toestel wordt normaal in de herfst gelanceerd en gaat 499 dollar kosten, wat 100 dollar meer is dan de Quest 2, die in 2020 op de markt kwam.
- De interesse van Meta in die technologie kwam er na de overname van Oculus in 2014. Maar het werd pas echt een van de belangrijkste stokpaardjes eind 2021, toen Zuckerberg besloot om de naam van het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp te veranderen in Meta.
- Tot nu toe zijn augmented reality en de metaverse niet zo succesvol geweest als verwacht. Hoewel Meta nu een nieuwe en serieuze rivaal heeft in de vorm van Apple, kan het feit dat een andere techgigant zich in de strijd gooit nog steeds in het voordeel werken, doordat er meer bedrijven bezig zijn met de ontwikkeling van die technologie.
(ns)