Zeventig procent van jonge werkzoekenden wil klimaatvriendelijke werkgever

Zeventig procent van jonge werkzoekenden wil klimaatvriendelijke werkgever
Zeventig procent van jonge werkzoekenden wil een klimaatvriendelijke werkgever – David McNew/Getty Images

Uit de vijfde Klimaatenquête van de Europese Investeringsbank (EIB) blijkt dat voor zeventig procent van de Belgen tussen de 20 en 29 jaar de klimaatimpact van een toekomstige werkgever een belangrijk criterium is. Voor een kwart van deze groep is dit zelfs cruciaal.

Waarom is dit belangrijk?

Nieuwe mensen op de arbeidsmarkt hebben andere eisen dan vroeger. De impact die een werkgever op het klimaat geeft, wordt voor de jonge beroepsbevolking steeds belangrijker.

In het nieuws: Zeventig procent van jonge werkzoekenden wil een klimaatvriendelijke werkgever. Voor alle Belgen staat dit percentage op 52 procent.

Een onderzoek van de Europese Investeringsbank toont aan dat het zwaartepunt van de bezorgdheid rond het klimaat zich nog steeds aan de jongere kant van het spectrum bevindt. Datzelfde onderzoek toont echter ook aan dat het zwaartepunt van de bezorgdheid zich niet in België bevindt.

Jong en oud

  • Voor de groep tussen 20 en 29 jaar vindt 70 procent een klimaatvriendelijke werkgever belangrijk. Het EU-gemiddelde is 76 procent.
  • In buurlanden Nederland en Frankrijk bedroeg dit percentage respectievelijk 69 en 67 procent.
  • Voor 24 procent van deze leeftijdsgroep is dit een topprioriteit. Hier is het EU-gemiddelde 22 procent.
  • Voor 52 procent van alle Belgen is een groene werkgever belangrijk, het EU-gemiddelde ligt hierbij op 62 procent.
  • Voor 13 procent van de respondenten is dit een topprioriteit, tegenover een EU-gemiddelde van 16 procent.

Eigen gedrag

  • Maar liefst 62 procent van de Belgen gelooft dat hun eigen gedrag een verschil kan maken in de aanpak van de klimaatnoodtoestand. Dit is lager dan onze drie buurlanden: bij Duitsland is dit 75 procent, voor Nederland 69 procent en voor Frankrijk 63 procent.
  • Van alle Belgen vindt 59 procent strengere overheidsmaatregelen om het gedrag van mensen te veranderen een goed idee. Voor de Belgen onder de dertig jaar is dit 65 procent.
  • Zo is 72 procent van de Belgen voorstander van de etikettering van voedselproducten om de klimaatvoetafdruk vast te stellen. Al zegt maar 49 procent bereid te zijn om effectief meer te betalen voor lokale of duurzame producten.

(kg)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.