Ruim zes op de tien Belgen zijn enthousiast over hun werk

Belgen zijn best enthousiast over hun werk, leert een onderzoek van HR-dienstverlener Tempo-Team in samenwerking met Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven.

In het nieuws: 62 procent van de Belgische werknemers is enthousiast over hun werk, leert de bevraging van Tempo-Team en Van den Broeck bij 2.000 landgenoten.

  • Volgens de onderzoekers zijn er verschillende redenen waarom het merendeel van de Belgen enthousiast is over hun werk.
    • Zo geeft 69 procent van de Belgen aan dat ze zichzelf kunnen zijn tijdens het uitoefenen van hun job.
    • 86 procent van de respondenten zegt ook dat ze hun werk met veel enthousiasme doen, omdat ze hun job goed onder de knie hebben.
    • Een zinvolle job hebben, speelt ook een rol in onze werkmotivatie. 64 procent heeft het gevoel dat hun job een positieve bijdrage levert aan de maatschappij.
    • “Positief bijdragen aan de samenleving en groeien als persoon zijn belangrijke intrinsieke waarden. Ze staan lijnrecht tegenover extrinsieke of meer materialistische waarden, zoals geld, macht en status”, verduidelijkt van den Broeck. “Wie op het extrinsieke focust, is vaak meer met zichzelf bezig en met hoe anderen hem zien. Wie een job vanuit intrinsieke waarden kiest, maakt zich doorgaans minder zorgen over status en geld en voelt zich daarom vaak beter in zijn vel.”
  • Uit het onderzoek blijkt ook dat 14,5 procent van de Belgische werknemers niet enthousiast is over hun werk.
    • Zo zegt 13 procent bijvoorbeeld geen zinvolle job te hebben.
    • Hoe hoger het diploma, hoe meer de werknemer ervan overtuigd is dat zijn of haar job zinvol is. 59 procent van de respondenten met hoogstens een diploma middelbaar onderwijs zegt dat hun job bijdraagt aan de samenleving, tegenover 69 procent bij de mensen met een diploma hoger onderwijs.
    • “Jammer,” vindt arbeidsmotivatie-expert. “Ook lager geschoolden dragen veel bij aan de maatschappij. Denk aan de bouwvakker die een warme thuis bouwt, de huishoudhulp die anderen ontzorgt of de kinderverzorgster die helpt met de opvoeding van kinderen.”

Werkzekerheid blijft belangrijk

Ook dit: Het onderzoek toont ook aan dat we ons werk een gemiddelde score van 7,1/10 geven.

  • Aspecten als werkzekerheid (7,8/10), jobinhoud (7,1/10) en collega’s (7,1/10) scoren minstens even hoog. Ook zijn de Belgische werknemers vrij tevreden over de werk-privébalans (7/10). Onze leidinggevenden (6,4/10) en ontplooi- en/of doorgroeikansen (6/10) krijgen een voldoende. ​
  • Gevraagd naar het effect dat werk heeft op ons leven, scoort werktevredenheid 6,8/10 terwijl we ons werkplezier een 6,7 geven.
    • “Het onderzoek toont aan dat het hebben van zinvol werk en jezelf kunnen zijn in je job, in grote mate bepaalt hoe tevreden we zijn over ons werk. Het heeft ook een impact op ons werkplezier”, klinkt het. “Wie het gevoel heeft dat hun job positief bijdraagt aan de maatschappij en dat ze zichzelf kunnen zijn, scoort op deze twee aspecten minstens een 7 op 10.”
    • “Werk maakt een belangrijk deel uit van ons leven. Wie met plezier gaat werken, zichzelf kan zijn en dingen mag doen die waardevol zijn en waar hij of zij achter staat, doet die job niet alleen beter, maar haalt er ook meer voldoening uit. Bovendien blijven deze werknemers langer in dienst… én inspireren ze anderen,” zegt Wim Van der Linden, woordvoerder van Tempo-Team. “Leidinggevenden kunnen dit gevoel van ‘zinvol werk doen’ versterken, door hun werknemers te laten zien dat wat ze doen belangrijk is én geapprecieerd wordt. Ze moeten voelen dat ze een onmisbare schakel zijn in een groter geheel. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door positieve feedback van klanten te delen met hun team.”

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.