Key takeaways
- Zeevervoer domineerde het vrachtvervoer in de EU in 2023 met een aandeel van ongeveer 67,4 procent.
- Het zeevervoer is de afgelopen tien jaar met 2 procentpunten gedaald.
- Portugal, Cyprus en Griekenland leunden zwaar op vrachtvervoer over zee, meer dan 95 procent in beide landen.
In 2023 domineerde vervoer over zee het goederenvervoer binnen de Europese Unie, goed voor ongeveer 67,4 procent van alle vracht, gemeten naar gewicht en afgelegde afstand. Wegvervoer volgde met een aandeel van 25,3 procent, terwijl spoorvervoer goed was voor 5,5 procent. De binnenvaart vervoerde slechts 1,6 procent van de totale vracht en het luchtvervoer was goed voor een minimale 0,2 procent. Dit meldt Eurostat.
Veranderingen in vervoerswijzen in de afgelopen tien jaar
In de afgelopen tien jaar was het wegvervoer de enige vervoerswijze waarvan het aandeel met 2,8 procentpunten toenam. Het zeevervoer daarentegen kende een daling van 2,0 procentpunten, terwijl de binnenvaart en het spoorvervoer elk met respectievelijk 0,6 en 0,2 procentpunten daalden.
Landen met overwegend goederenvervoer over zee
Deze cijfers zijn gebaseerd op gegevens van Eurostat over de verdeling van het vrachtvervoer binnen de EU. In 15 van de 22 EU-landen met een kustlijn kwam zeevervoer naar voren als de primaire vervoerswijze, waarbij in 10 van deze landen de 70 procent werd overschreden. Portugal, Cyprus en Griekenland gingen aan kop en vervoerden meer dan 95 procent van hun vracht over zee.
Landen die afhankelijk zijn van vrachtvervoer over de weg
Luxemburg, Tsjechië en Hongarije vertrouwden daarentegen sterk op wegvervoer, met meer dan 70 procent van hun vracht die via deze weg werd vervoerd. Litouwen, Slowakije, Oostenrijk en Slovenië hadden een aanzienlijk groter aandeel in het goederenvervoer per spoor, in elk geval meer dan 27 procent.
Andere opvallende trends
Roemenië viel op door het uitgebreide gebruik van de binnenwateren, goed voor 18,9 procent van het totale goederenvervoer. Nederland en Bulgarije volgden met aandelen van respectievelijk 11,7 procent en 8,7 procent. Luchtvervoer speelde in de meeste landen een kleine rol en kwam slechts in zeven landen boven de 1 procent uit. Roemenië, Luxemburg, Hongarije en Litouwen hadden het grootste aandeel in het luchtvrachtvervoer, variërend van 1,3 procent tot 1,6 procent.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!