Ruim een jaar na de aankondiging van de deal, is het eindelijk zover: de autogroepen FCA (onder meer Fiat en Chrysler) en PSA (onder meer Peugeot en Citroën) smelten samen tot Stellantis. De voorzitter van de autoreus wordt John Elkann, een telg van de Italiaanse zakendynastie Agnelli.
Het zijn drukke tijden voor John Elkann (rechts op de foto), de 44-jarige kleinzoon van de legendarische Fiat-baas Gianni Agnelli. Niet alleen moet hij Ferrari depanneren als tijdelijke CEO, zaterdag 16 januari is ook de officiële eerste dag van Stellantis, de fusiegroep die vanaf maandag zal noteren op de beurzen van Parijs en Milaan. Als voorzitter van de raad van bestuur zal Elkann de strategische lijnen uittekenen.
14 merken
Stellantis is de samensmelting van het Italiaans-Amerikaanse FCA (Fiat Chrysler Automobiles) en het Franse PSA (Peugeot société anonyme), twee autogroepen die zelf al het resultaat waren van fusies. Veertien merken komen samen onder een dak:
- FCA: Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Maserati, Chrysler, Dodge, Jeep, RAM
- PSA: Citroën, DS, Opel, Peugeot, Vauxhall
Volgens Elkann gaat het om een ‘historische’ fusie. ‘We zullen een rol op de eerste rij spelen in het volgende decennium, waarbij de mobiliteit zal worden geherdefinieerd, zoals onze voorgangers-stichters met veel energie hebben gedaan’, verklaarde hij op de algemene vergadering van FCA waarin de deal goedgekeurd werd.
De clan-Agnelli
Elkann werd al als jonge twintiger door zijn grootvader aangewezen om het Agnelli-imperium te leiden. Al moet hij wel vaak de spotlights delen met zijn vrijwel even oude neef Andrea Agnelli, de voorzitter van voetbalclub Juventus Turijn. Als voorzitter van Stellantis en daarnaast ook voorzitter en tijdelijk CEO van Ferrari is hij een van de machtigste bonzen in autoland. Hij probeerde eerder FCA te fusioneren met Renault-Nissan, maar dat mislukte. Met PSA vond hij snel een nieuwe partner.
Stellantis wordt de op drie na grootste autoconstructeur wereldwijd, na Volkswagen, Toyota en Renault-Nissan. Carlos Tavares, de door de wol geverfde CEO van PSA, zal als CEO de dagelijkse leiding op zich nemen. De Brit Michael Manley, die destijds het merk Jeep nieuw leven inblies, wordt verantwoordelijk voor de Amerikaanse activiteiten.
Voor de coronapandemie verkochten FCA en PSA samen ongeveer 8,7 miljoen voertuigen per jaar en realiseerden ze een omzet van 170 miljard euro.
Overleven
Volgens experts is de fusie een kwestie van overleven. De schaalvergroting maakt het mogelijk de hoge kosten op het vlak van technologische ontwikkeling en productie te delen. Met de opkomst van elektrische voertuigen en de waarschijnlijke komst van zelfrijdende wagens staat de autosector voor een periode waarin autoconstructeurs zich weinig strategische fouten kunnen permitteren.
Daarnaast is er ook de transatlantische kruisbestuiving. De Amerikaanse merken van FCA krijgen meer armslag in Europa, terwijl de Europese merken als Peugeot en Citroën misschien voet aan de grond kunnen krijgen in de VS.
De naam Stellantis betekent ‘sterrenhemel’, wat volgens de marketeers ‘een visuele verwijzing is naar de geest van optimisme, energie en de wedergeboorte van een gediversifieerde en innovatieve onderneming, die een van de nieuwe leiders wil worden in een nieuw tijdperk van duurzame mobiliteit’.