De webwinkel Zalando neemt de Zwitserse mobiele bodyscanner Fision over. Klanten zullen via een bodyscan-app kunnen zien hoe een kledingstuk op hun lichaam past.
Volgens de snel groeiende Duitse e-commercereus (34 miljoen klanten) gaat om een strategische overname die ‘een van de grootste uitdagingen van de mode-industrie’ oplost: maatvoering en pasvorm. Zalando heeft voor dat domein zelfs een heel team ‘engineering – size and fit’.
‘De integratie van Fision en Zalando is een win-win voor klanten en de kledingmerken’, zegt Stacia Carr, die de afdeling leidt. ‘Klanten krijgen gepersonaliseerd maatadvies. Tegelijkertijd kunnen we een feedbacklus creëren tussen merken en consumenten.’
Klanten kunnen via de app van Fision, eerder gecommercialiseerd onder het merk Meepl, nauwkeurige lichaamsafmetingen genereren, wat toelaat items te kopen waarvan ze weten dat ze passen. De kledingmerken krijgen een beter begrip van hoe goed hun assortiment aansluit bij de behoeften van een doelgroep. Zalando hoopt er ook het aantal retourzendingen mee te beperken en verspilling te verminderen.
Zwitserse hub
Het Fision-team blijft gevestigd in Zürich en integreert volledig met Zalando. De ambitie van de Duitse groep is om er een nieuwe technologische hub te bouwen, waardoor de site in de loop van de tijd zal groeien naar meer dan 150 banen.
Lees ook: Zalando gaat tweedehands verkopen