Is Zalando de kanarie in de koolmijn? Webwinkel schetst somber beeld van Europese consumentenvertrouwen

De Duitse e-commercereus stelt al zijn vooruitzichten flink neerwaarts bij, omdat het bedrijf verwacht dat er op economisch vlak erg moeilijke maanden op komst zijn.

In mei verwachtte Zalando nog dat de waarde van de verhandelde goederen op zijn platform dit jaar met 16 tot 23 procent zou stijgen. Dat wordt nu dramatisch bijgesteld, tot een verwachte groei van slechts 3 tot 7 procent.

De bedrijfsomzet gaat niet met 12 tot 19 procent groeien, wat de vorige prognose was, maar slechts met “0 tot 3 procent”, verwacht Zalando nu. Een omzetstagnatie is dus niet uitgesloten. Het bijna afgelopen tweede kwartaal is “winstgevend, maar zwakker dan verwacht.”

Vinger op de knip

De webwinkel doet uitschijnen dat de vroege signalen van een mogelijk economisch herstel zich niet bevestigd hebben en verwijst naar het dalende Europese consumentenvertrouwen in juni. De e-commercereus “verwacht geen heropleving van het consumentenvertrouwen op korte termijn”.

“We verwachten dat de macroeconomische uitdagingen langer zullen duren en intenser zullen zijn dan we geanticipeerd hadden.” De sombere vooruitzichten voeden de vrees dat consumenten in Europa massaal de vinger op de knip zullen houden door de grote onzekerheid rond de energieprijzen.

Het aandeel Zalando verloor dit jaar al 65 procent op de beurs en zal vrijdag weer een grote klap krijgen na het forse winstalarm. Het bedrijf kondigt aan op te zoek te gaan naar efficiëntie in zijn logistieke organisatie, onder meer door op meerdere markten een minimumbedrag te introduceren per bestelling die de klant maakt.

Webwinkels als Zalando staan niet alleen onder druk door de twijfels bij de consument, maar ook door de comeback van de winkelstraat na de coronacrisis. Veel modeshoppers keren terug naar de bakstenen winkel, en kopen daardoor minder online.

(fjc)

Meer