Ondanks gunstige cijfers in het tweede kwartaal, stelt de zakelijke chatapp Slack toch teleur. Het Amerikaanse bedrijf slaagt er niet in om dezelfde recordcijfers als andere zakelijke softwarebedrijven (Zoom, Teams) voor te leggen.
Toegegeven, Slack slaagde er uiteraard in om te profiteren van de lockdownmaatregelen en het verplichte thuiswerken in verschillende landen. In het tweede kwartaal steeg de omzet op jaarbasis met 49 procent tot net geen 216 miljoen dollar. Het operationele verlies werd kleiner, tot 68,6 miljoen dollar. Aangepast voor bijzondere posten gaat het zelfs om een neutraal resultaat, wat beter is dan analisten vooropgesteld hadden.
Rally gemist
Slack heeft zowel een gratis versie als een uitgebreide versie op abonnementsbasis. Met die betalende versie verleidt Slack steeds meer grote klanten. De zakelijke chatdienst heeft nu al 87 klanten die meer dan 1 miljoen dollar uitgeven aan Slack, wat overeenkomt met een stijging van 78 procent op jaarbasis. Het totale aantal betalende klanten steeg met 30 procent tot 130.000.
Het bedrijf heeft wel de rally op de beurzen gemist, terwijl andere techaandelen wel mee waren. Sinds het begin van dit jaar ligt de beurskoers van videochatapp Zoom 410 procent hoger. In dezelfde periode steeg Slack 21,5 procent – enkele pieken in juni niet te nagesproken. De huidige koers van 29 dollar ligt bovendien een stuk lager dan de piek van 42 dollar op de allereerste beursdag.
Concurrentieklacht
En dan is er nog Teams, de concurrerende software van megaconcern Microsoft. Tegenover de dikke 200 miljoen dollar aan omzet van Slack staat de productiviteitstak van Microsoft, dat een puike 11,7 miljard dollar aan inkomsten noteert. Sinds eind vorig jaar heeft Teams meer gebruikers dan Slack en dat steekt bij die laatste. In vergelijking met de grote jongens valt Slack dus eerder een dwerg te noemen.
Maar de dwerg vecht terug, want Slack diende eind juni een concurrentieklacht in bij de Europese Commissie. Volgens de zakelijke chatapp ging Microsoft in tegen Europese regels door zijn chatapp te integreren in het Office 365-pakket. ‘Microsoft hervalt in oude gewoontes. Het maakt een zwakke kopie van een bestaand product, integreert het in zijn pakket en zorgt dat het niet kan verwijderd worden’, klonk het toen.