“YouTube dompelt ons onder in de putten van het extremisme, terwijl Google het geld van de advertenties opstrijkt”

Wat houdt mensen op YouTube? Het algoritme van het videoplatform, dat eigendom is van Google, stelt ons steeds meer radicale, racistische en op samenzweringen gebaseerde video’s voor dan degene naar de welke we oorspronkelijk op zoek zijn.

Tot die conclusie komt de Turkse Zeynep Tufekc, die informatiewetenschappen doceert aan de universiteit van North Carolina, nadat ze ettelijke politieke video’s op het platform bekeek. 

In een opiniestuk dat door de New York Times wordt gepubliceerd, schrijft ze dat Google ‘het extremisme voedt’ om steeds meer profijt te halen uit zijn bezoekers.

Toen ze naar video’s over ‘Donald Trump’ zocht, werden haar filmpjes aanbevolen over blanke supremacisten en Holocaustontkenners . Zocht ze naar content over ‘Hillary Clinton’ en ‘Bernie Sanders’, dan kreeg ze vervolgens filmpjes aangeboden over linkse samenzweringen, het bestaan van geheime overheidsinstellingen en video’s die suggereren dat de Amerikaanse overheid achter de aanslagen van 11 september 2001 zat.

Hetzelfde geldt voor niet-politieke onderwerpen: video’s over vegetariërs leiden naar content omtrent veganisme; video’s over jogging naar zaken als ultra-marathons.

Tufekc ziet haar bevindingen ondersteund door Guillaume Chaslot, een voormalig Google-werknemer die in 2013 door het bedrijf werd ontslagen, zogezegd ‘vanwege zijn povere werkprestaties’.

Chaslot was betrokken bij de ontwikkeling van het algoritme dat op YouTube aanbevelingen doet. Hij raakte verontrust over de tactieken die werden ingezet om mensen langer op de site te houden. Zijn ontslag had naar eigen zeggen alles te maken met zijn aandringen om de manier waarop het bedrijf handelt te veranderen.

“We zijn getuige van de geautomatiseerde uitbuiting van de menselijke natuur”

Een recent onderzoek naar deze problematiek, dat hij met de Wall Street Journal voerde, bevestigt deze vermoedens. YouTube geeft toe dat ‘zijn aanbevelingen een probleem blijven.”

Tufekc (foto onder): “Mensen worden wel degelijk aangetrokken door content die extremer is dan dat waar ze naar op zoek zijn of door explosieve content in het algemeen.

We zijn getuige van de geautomatiseerde uitbuiting van de menselijke natuur: we willen te weten komen wat ‘er nog meer achter zit’, door de onderwerpen uit te spitten die ons interesseren. Zolang we blijven doorklikken, blijven we in de ban van de opwinding en van de hoop nog meer geheimen of verborgen waarheden te ontdekken.

YouTube dompelt zijn gebruikers onder in de putten van het extremisme, terwijl Google het geld van de advertenties opstrijkt.”


© Bengt Oberger

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.