XPeng zet zijn opmars tegen Tesla voort: zijn “in-house” autonoom rijsysteem komt naar Europa

XPeng zet zijn opmars tegen Tesla voort: zijn “in-house” autonoom rijsysteem komt naar Europa
He Xiaopeng is de medestichter en voorzitter van Xpeng. (Getty Images)

Gezien de regelgeving waaraan het moet voldoen, heeft XPeng niet echt het gevoel welkom te zijn in Europa. Maar dat weerhoudt het er niet van te geloven dat het een groot deel van de Europese markt kan veroveren. De Chinese autofabrikant heeft zojuist de grootschalige implementatie aangekondigd van rijhulpsystemen op zowel Chinese als Europese wegen. Het is onvermijdelijk dat we hierbij vergelijkingen maken met Tesla.

Waarom is dit belangrijk?

Hoewel het vooral te danken is aan hun elektrische aandrijving dat Tesla-auto's zo belangrijk zijn geworden op de automarkt, spelen hun rijhulpsystemen ook een rol. In de praktijk zijn we echter nog ver verwijderd van echt "autonome rijden”. Het Amerikaanse bedrijf stelt de de werkelijkheid graag mooier voor dan ze is. Het is van groot belang dat Tesla niet wordt ingehaald door de concurrentie. In de komende decennia, wanneer elektrisch rijden de norm wordt, zijn er experts die geloven dat dit echt het verschil zal maken.

In het nieuws: XPeng boekt vooruitgang op het gebied van autonoom rijden.

  • XPeng heeft aangekondigd dat zijn rijhulpsysteem binnenkort in nog eens tientallen Chinese steden zal worden ingezet. 
  • Hoewel er enige moeilijkheden zijn met Brussel, heeft XPeng opmerkelijk genoeg hetzelfde beloofd voor Europa.

50 Chinese steden dit jaar, gevolgd door Europa vanaf 2024.

De details: in China is het al een succes.

  • Sinds het begin van het jaar heeft XPeng zijn XNGC (Xpeng Navigation Guided Pilot) beschikbaar gemaakt in vijf van de grootste Chinese steden, waaronder Beijing. En het is al een succes. In de hoofdstad heeft meer dan 90% van de bestuurders met modellen gebruikmakend van deze rijhulpsystemen (P7, G9, P5 en G6) ze ook geactiveerd, zegt Brian Gu, medevoorzitter van Xpeng.
  • Op basis van deze bemoedigende eerste maanden gaat XPeng nu nog een stap verder. Tegen het einde van het jaar zal XNGC in niet minder dan 45 extra steden worden ingezet, wat het totaal op 50 brengt.
  • En dat is niet alles. Gu heeft ook aangekondigd dat de software eind 2024 beschikbaar zal zijn in Europa.

“We hebben veel vertrouwen in onze autonome rijsysteemtechnologie en zullen onze belofte nakomen om semi-autonome auto’s beschikbaar te maken in meer stedelijke gebieden.”

  • He Xiaopeng, medeoprichter, voorzitter en CEO van XPeng

We zullen moeten samenwerken met Europese regelgevers

Uitleg: Waartoe is XNGC in staat?

  • XNGC stelt de auto in staat om verkeerslichten te herkennen, van rijstrook te wisselen, in te halen en bochten te maken, aldus de South China Morning Post. Hierdoor kan het voertuig ondersteuning bieden bij het remmen voor een rood licht of in scherpe bochten. De bestuurder die deze functies inschakelt, moet echter nog steeds zijn handen aan het stuur houden.
  • Volgens XPeng kan de software in een stad worden ingezet zonder dat daarvoor zeer nauwkeurige wegenkaarten nodig zijn. Maar dat gebeurt niet in een handomdraai. De Chinese start-up zal daarom wat tijd moeten nemen om XNGC aan te passen aan de Europese steden die ze in het vizier heeft.
  • XPeng heeft daarvoor goedkeuring van Brussel nodig. Europese regelgevers staan echter niet bepaald open voor dergelijke technologie. Gu denkt echter dat dit geen groot obstakel zal zijn.
  • XPeng zal volledig voldoen aan de Europese regels, inclusief strenge gegevensbescherming.

Ondanks de uitdagingen gaat XPeng door met zijn opmars in Europa.

De context: een antisubsidieonderzoek van de Commissie.

  • De inzet van dergelijke software op de Europese wegen door een Chinese fabrikant is niet vanzelfsprekend. De EU heeft onlangs haar waakzaamheid verhoogd met betrekking tot Chinese bedrijven. Zij plannen immers grootschalige vestigingen in Europa vanwege de overgang naar elektrische voertuigen en autonoom rijden.
  • In eigen land wordt de EV-markt nog steeds gedomineerd door Tesla, dat ook – ten onrechte – beweert op alle anderen een voorsprong te gebben opgebouwd als het gaat om autonoom rijden. Het feit dat XPeng probeert te profiteren van deze mogelijkheden is daarom niet onbelangrijk.
  • De Europese Commissie heeft vorige maand aangekondigd dat ze een onderzoek is gestart naar mogelijke prijsdumpingpraktijken als gevolg van aanzienlijke subsidies voor Chinese auto’s. Deze subsidies zouden helpen om de auto’s goedkoper te maken en Europese klanten te lokken.
  • Gu heeft verklaard dat XPeng samenwerkte met Europese regelgevers in dit verband.
  • Dit is niet de eerste belemmering die Brussel probeert op te leggen aan Chinese bedrijven in Europa. Eerder moesten ze al bepaalde bestuurderssoftware in China uitschakelen vanwege privacyproblemen, zoals Bloomberg meldt.
  • Westerse autofabrikanten gaan op dit gebied ook niet vrijuit. Een recent rapport van de Mozilla Foundation noemde hun moderne connected vehicles “officieel de slechtst presterende productcategorie op het gebied van privacy” ooit.
  • Onder de 25 westerse merken die werden bestudeerd (Europese, Amerikaanse, Japanse en Koreaanse merken), was Tesla het slechtste.

Op dit moment is XPeng al aanwezig in Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Nederland en Zweden. Het zal volgend jaar haar intrede doen in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, met naar verwachting een latere uitbreiding naar België. (ddw)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.